Stockholmstyper
Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag(SNS) 1877-1916
Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag (SNS) började trafikera Stockholms första spårvägslinjer den 10 juli 1877 med hästspårvagnar. Trafikområdet var Norrmalm, Kungsholmen, Östermalm och Gamla stan, alltså alla stadsdelarna norr om Slussen, varvid SNS kallades för "det norra bolaget". De två första linjerna kompletterades redan den 25 augusti med en tredje linje. Nästan varje år togs nya sträckor i drift, för att 1889 bestå av 6 linjer:
• Ringlinien
• Norrmalmstorg-Djurgården
• Gustaf Adolfs torg-Pilgatan
• Södra Humlegårdsgatan-Artillerigatan
• Tegnérgatan-Haga
• Drottninggatan-S:t Eriksgatan
Successivt under 1904 infördes elektriska spårvagnar på hästspårvagnslinjerna, och den 10 februari 1905 gick Stockholms sista hästspårvagnslinje. Den 26 augusti 1904 infördes linje nummer på det norra nätet. 1905 hade det följande utseende:
1. Ringlinjen
2. Tegelbacken-Östermalm-Mariebergsgatan-Tegelbacken (ringlinje)
3. Roslagstull-Slussen-Haga
4. Stureplan-Valhallavägen-S:t Eriksplan
5. Norra Bantorget-Karlberg
6. Valhallavägen-Värtan
7. Norrmalmstorg-Djurgården
Den 1 januari 1917 övertogs SNS av det nya kommunala bolaget AB Stockholms Spårvägar.
Vagnförteckningar
• hästspårvagnar
• motorvagnar
• släpvagnar