Stockholmstyper

AB Storstockholms Lokaltrafik
(SL) 1967-...

Spårvagnarna
Den 1 januari 1967 tog SL över driften från SS. Den 3 september 1967 gick Sverige över till högertrafik, varvid alla spårvägslinjer i innerstaden försvann, men kvar blev:

12. Alvik-Nockeby
20. Ropsten-Kyrkviken
21. Ropsten-Gåshaga

Linje 20 lades ned 1971 och kvar idag är linjerna 12 och 21. En ny snabbspårvägslinje på sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen-Alvik beräknas stå klar 2000. Då har Stockholm fyra spårvägslinjer som inte har någon direkt förbindelse med varandra!

Stockholms spårvägsnät 2000:

7. Norrmalmstorg-Waldemarsudde (Djurgårdslinjen, museilinje)
12. Alvik-Nockeby (Nockebybanan)
21. Ropsten-Gåshaga (Lidingöbanan)
22. Alvik-Liljeholmen-Gullmarsplan (Tvärbanan)

Tunnelbanan
Redan 1933 öppnades den första "tunnelbanan" mellan Slussen och Skanstull, för spårvagnslinjerna 8 och 19. Den 1 oktober 1950 ställdes trafiken om till ren tunnelbana mellan Slussen och Hökarängen som trafikerades av linje 18. Den 26 oktober 1952 öppnades tunnelbanelinje 11S mellan Kungsgatan (nuvarande Hötorget) och Vällingby. Ända fram till den 24 november 1957 var de två grenarna åtskilda åt, men från detta datum sammanbands de vid T-Centralen. Successivt byggdes linjerna ut på bana 1 eller den gröna linjen som den också kallas. Den 5 april 1964 öppnades bana 2 (röda linjen) mellan T-Centralen och Fruängen, på före detta spårvägslinjerna 13, 14, 16 och 17:s sträcka. Den 2 september 1967 nådde bana 2 till Ropsten och 29 januari 1978 till Mörby. Den tredje banan, även kallad den blå linjen, togs i drift den 31 augusti 1975.

I slutet av 1997 ser tunnelbanenätet ut som följer:

10. Kungsträdgården-Hjulsta (bana 3)
11. Kungsträdgården-Akalla (bana 3)
13. Ropsten-Norsborg (bana 2)
14. Ropsten-Fruängen (bana 2)
17. Skarpnäck-Alvik (bana 1)
18. Farsta strand-Vällingby (bana 1)
19. Hagsätra-Hässelby strand (bana 1)
23. Mörby centrum-Norsborg (bana 2)
24. Mörby centrum-Fruängen (bana 2)
26. Mörby centrum-Liljeholmen (bana 2)
27. Alvik-Gullmarsplan (bana 1)
28. Farsta strand-Alvik (bana 1)
29. Högdalen-Alvik (bana 1)

Pendeltågen
1968 startades det pendeltågstrafik med en ny typ av motorvagnar på sträckan Kungsängen-Stockholm-Södertälje. Från 1970 trafikerades två "pendlar" till Märsta, Södertälje, Kungsängen och Västerhaninge, med fortsättning till Nynäshamn. Under 1998 trafikeras följande linjer:

Kungsängen-Stockholm C-Västerhaninge-Nynäshamn
Märsta-Stockholm C-Södertälje C
Jakobsberg-Stockholm C-Västerhaninge
Upplands Väsby-Stockholm C-Södertälje C
Södertälje C-Gnesta

Saltsjöbanan
Den 1 januari 1970 tog SL (landstinget) över trafiken på Saltsjöbanan. 1976 insattes modifierade tunnelbanevagnar på Saltsjöbanan. Ända sedan 1936 består linjenätet av:

Slussen-Saltsjöbaden
Slussen/Igelboda-Solsidan

Roslagsbanan
Sedan 1 maj 1972 sköter SL (landstinget) trafiken på Roslagsbanan. Efter 1981 består linjenätet av:

Stockholms Ö - Näsby Park
Stockholms Ö - Österskär
Stockholms Ö - Kårsta

Vagnförteckningar
motorvagnar
manövervagnar
tunnelvagnar
förortsmotorvagnar
förortsmanövervagnar
förortsmellanvagnar
lokaltågsvagnar