LRTA & Tramway Review 2019

Nu är det åter dags att förnya medlemskapet i engelska Light Rail Transit Association och se fram emot nya välmatade nummer av de förnämliga tidskrifterna Tramways & Urban Transit och Tramway Review!

Det absolut bästa sättet att hålla sig à jour med vad som händer i hela den dynamiska spårvägsvärlden!

Priserna för 2019

  • 12 nummer av Tramway & Urban Transit: SEK 771.
  • I tillägg kan du få 4 nr av Tramway Review med historiska artiklar för totalt SEK 918.
  • Vill du bara ha Tramway Review kostar det SEK 285. Dvs. oförändrade priser år 2019!

Betalning sker till bankgiro 851-4697, Svenska Spårvägssällskapet, Medlemsavgifter LRTA. Glöm inte att ange avsändare! Betalningen skall ske senast den 10 december för att undvika förseningar.

Vid betalning från utlandet ska avsändaren stå för eventuella extra kostnader.

Du kan även betala direkt med kort till LRTA på deras hemsida www.lrta.org .

Även nya medlemmar/prenumeranter är naturligtvis välkomna!

Denna artikel är aktuell t.o.m. 11 December 2018

Museal spårvägstrafik som hobby

Vill du vara en av oss som bemannar Djurgårdslinjens museispårvagnar? Vi startar nu under vinterhalvåret kurser som gör dig till förare eller konduktör. Känner du att detta kan vara en trevlig hobby för dig så är du varmt välkommen att anmäla ditt intresse genom att skicka e-post till knut.rutenborg@ss.se eller ringa 08-660 77 00 och fråga efter Knut.

Du måste vara medlem i Svenska Spårvägssällskapet för att kunna vara med. Är du inte det, så börja här, är det lätt ordnat.

Stranden 2 – från Malmköping till Malmö

Tidigare har vi redogjort för önskemålet från Malmö stad att få Hästspårvagnen Stranden 2 deponerad hos sig för utställningsändamål. Bilderna här visar hur det såg ut när vagnen lyftes ombord på transportbilens flak, f.v.b. Malmö.

Snabbfakta om Stranden 2

Tillverkad av Ludvig Rössel 1900. Efter nedläggningen av hästspårvägen i Limhamn övertagen av kalkbrottsbanan i Limhamn och modifierad till “VIP-vagn”.

Efter nedläggningen av kalkbrottsbanan kvarlämnad i kalkbrottet, sedermera transporterad till Gotland. Uppställd i Dalhem.

Donerad till SSS i mars 1997 av Gotlands Hesselby Järnväg. Transporterad per lastbil till Malmköping 1997-07-01–02. 2016-09-29–30 återtransporterad till Limhamn för ett 150-årsjubileum och sedan för renovering och utställning.

Deponerad av Svenska Spårvägssällskapet till Malmö stad.

Foto: Claes-Göran Kaselli.

Stranden 2 lyfts upp

SSS slopar sina PlusGirokonton

Spårvägssällskapet har avslutat sina PlusGirokonton.

När du betalar räkningar till Svenska Spårvägssällskapet ska du använda nedanstående bankgrionummer istället för de gamla PlusGironummer som har avslutats.

  • bankgironummer 5085-3993 för medlemsavgifter, nya medlemskort och liknande
  • bankgironummer 338-4849 för övriga betalningar

Från och med nu kommer alla eventuella insättningar till det gamla PlusGironumret att skickas tillbaka.

Kom ihåg att ändra numret om du sparat Svenska Spårvägssällskapet bland dina mottagare.

Mer information om medlemsavgifter kommer som ett följebrev til MfSS nr 6.