Ansökan till Grönstedts 50-årsfond

Varje år delas delar av avkastningen från Grönstedts 50-årsfond till olika projekt inom SSS. Det är nu dags för medlemmar att söka bidrag. Avser du skicka in en ansökan – skicka ett mail till ansokan@sparvagssallskapet.se så skickar vi ut en enkel ansökningsblankett att fylla i!

Fondens syfte:

§1. Verksamhet. Ur fondens avkastningsmedel kan hämtas finansiering av SSS bedriven lokaltrafikhistorisk verksamhet. Det kan gälla fordon- och föremålsanskaffning, underhåll, infra-struktursatsningar i den museala miljön, förevisningsverk-samhet m.m. Fondens huvudsakligaste inriktning skall vara att stödja verksamheten vid Lokaltrafikmuseet i Malmköping. Om så kan anses motiverat kan medel även allokeras till annan av SSS bedriven verksamhet inom landet. Fondens medel får ej användas till rena driftkostnader.

Alla ansökningar skall vara inne senast 1 november. De sänds till ansokan@sparvagssallskapet.se.

Önskas de sändas via brev skickas de till
Mimmi Mickelsen
Smörräntegatan 3
431 42 Mölndal

Ansökningarna behandlas på SSS styrelsemöte i november. Har ni frågor är ni välkomna att skicka de till ansokan@sparvagssallskapet.se.

Denna artikel är aktuell t.o.m. 1 November 2018

Resesektionen 2018 (uppdaterad)

Alla detaljer är inte klara men här kommer en del av vad vi tänkt oss.

Har Du inte tillgång till internet meddelar Du oss så skickar vi program per post. Ring 0582-510 90 eller maila resor@sparvagssallskapet.se för intresseanmälan.

Nya spår (OBS! nytt resmål)

Den planerade resan till Århus måste flyttas fram på grund av att linjen till Grenå inte blir klar i tid. Vi återkommer med nytt datum, troligtvis i höst eller till nästa vår.

Bergen-Hurtigruten-Trondheim

Avresa 22/5. 4-6 dagar
En resa som passar hela familjen – ta med Din livskamrat och få fina minnen tillsammans. Inte bara spårburet.

DAG 1. Hemorten-Oslo
Från hemorten åker vi tåg till Oslo. Fri diggning under eftermiddagstimmarna. Övernattning nära Centralstationen.

DAG 2. Oslo-bergen
Frukost. Med morgontåget åker vi den fantastiskt vackra sträckningen över Hardangervidda till Bergen. Efter incheckning på vårt centrala hotell besöker vi museispårvägen som står nära ett fullbordande.

DAG 3. Bergen
Frukost. Idag besöker vi Bybanen och tittar främst på förlängningen till flygplatsen samt får information om framtida utbyggnader, pågående och tänkta. Givetvis hinner vi också med den gamla sträckningen för dom som inte varit i Bergen.

DAG 4.
Frukost och därefter hemresa via Oslo.

Förlängning

DAG 3. Bergen-Hurtigruten
Hela dagen som ovan men frampå kvällningen tar vi oss ned till Hurtigrutens terminal för incheckning. 22:30 avgår båten. Ombord har vi 2-bädds insideshytter och frukostpension. Övriga alternativ som tillägg.

DAG 4. Hurtigruten
Frukost. Vi kommer att åka en väldigt vacker sträcka under dagen med flera strandhugg. Ett längre stopp i Ålesund och ett kortare i Molde.

DAG 5. Hurtigruten-Trondheim
Frukost ombord. Redan 06:00 ankommer vi Trondheim men båten ligger kvar till 12:00 så det är egentligen ingen brådska att stiga av men vid 08:30-tiden bör vi åka för att hinna med ett besök på Thamshavnsbanen – en elektrisk, smalspårig, fabriksbana som numera är museumsbana utanför Trondheim.
Åter i Trondheim besöker vi spårvägen och hoppas få komma in på spårvägsmuséet.
Incheckning på centralt hotell.

DAG 6. Trondheim-Hem
Frukost. Vi tar tåget via den vackra Dovrebanan till Oslo för att sedan byta till tåg mot hemorten.

Priser

8.975,- Del i dubbelrum grundresan 4 dagar.
2.650,- Enkelrumstillägg grundresan
– 320,- Seniorrabatt över 60 år, dag 1-4.

3.375,- Tillägg dag 4-6, del i dubbelrum/insides tvåbäddshytt
300,- Tillägg 2-bädds utsideshytt
3.545,- Tillägg enkelrum/insides enkelhytt
3.650,- Tillägg enkelrum/utsides enkelhytt
1.370,- Tillägg helpension ombord (Frukost/Lunch/Middag
– 400,- Seniorrabatt över 60 år dag 1-6.

Snarast anmälan till resor@sparvagssallskapet.se eller telefon 0582-510 90.
Med anmälan måste vi ha: Namn enligt passet, Födelsedatum, Kön, Passnummer, nationalitet.

Måndag 24 september 2018

Österut: Polen, Rumänien mm.

En flygresa till intressanta system i östra Europa. Vill man inte flyga finns möjlighet till tåganslutning via färjan Karlskrona-Gdynia.
Ett system brukar kallas ”världens största spårvägsmuseum” (Arad), en del har nya vagnar men en hel del gammalt. Ett system hakade på Wiens beställning av Ulf och fick toppmoderna låggolvsvagnar.

DAG 1. Ankomst Krakow.
DAG 2. Besök i Krakow.
DAG 3. Krakow i Krakow med spårvägsmuséet.
DAG 4. Krakow-Debrecen.
DAG 6. Debrecen-Oradea.
DAG 7. Oradea-Arad.
DAG 8. Arad-Szeged
DAG 9. Szeged-Hem.

DAG 9. Förlängning: Szeged-Wien. Vi får 1 dygn i denna fantastiska spårvägsstad där mycket nytt har hänt.
DAG 10. Wien-Warszawa
DAG 11. Warszawa
DAG 12. Warszawa-Hem

TÅGANSLUTNING:
DAG 0. Hemorten-Karlskrona.

DAG 12. Warszawa-Olsztyn. Sen eftermiddag åker vi till Olsztyn.
DAG 13. Olsztyn-Gdynia. Till 15-tiden är vi i Polens nyaste system. Därefter till färjan.
DAG 14. Karlskrona-Hem

Denna artikel är aktuell t.o.m. 24 September 2018

Museal spårvägstrafik som hobby

Vill du vara en av oss som bemannar Djurgårdslinjens museispårvagnar? Vi startar nu under vinterhalvåret kurser som gör dig till förare eller konduktör. Känner du att detta kan vara en trevlig hobby för dig så är du varmt välkommen att anmäla ditt intresse genom att skicka e-post till knut.rutenborg@ss.se eller ringa 08-660 77 00 och fråga efter Knut.

Du måste vara medlem i Svenska Spårvägssällskapet för att kunna vara med. Är du inte det, så börja här, är det lätt ordnat.

Stranden 2 – från Malmköping till Malmö

Tidigare har vi redogjort för önskemålet från Malmö stad att få Hästspårvagnen Stranden 2 deponerad hos sig för utställningsändamål. Bilderna här visar hur det såg ut när vagnen lyftes ombord på transportbilens flak, f.v.b. Malmö.

Snabbfakta om Stranden 2

Tillverkad av Ludvig Rössel 1900. Efter nedläggningen av hästspårvägen i Limhamn övertagen av kalkbrottsbanan i Limhamn och modifierad till “VIP-vagn”.

Efter nedläggningen av kalkbrottsbanan kvarlämnad i kalkbrottet, sedermera transporterad till Gotland. Uppställd i Dalhem.

Donerad till SSS i mars 1997 av Gotlands Hesselby Järnväg. Transporterad per lastbil till Malmköping 1997-07-01–02. 2016-09-29–30 återtransporterad till Limhamn för ett 150-årsjubileum och sedan för renovering och utställning.

Deponerad av Svenska Spårvägssällskapet till Malmö stad.

Foto: Claes-Göran Kaselli.

Stranden 2 lyfts upp

SSS slopar sina PlusGirokonton

Spårvägssällskapet har avslutat sina PlusGirokonton.

När du betalar räkningar till Svenska Spårvägssällskapet ska du använda nedanstående bankgrionummer istället för de gamla PlusGironummer som har avslutats.

  • bankgironummer 5085-3993 för medlemsavgifter, nya medlemskort och liknande
  • bankgironummer 338-4849 för övriga betalningar

Från och med nu kommer alla eventuella insättningar till det gamla PlusGironumret att skickas tillbaka.

Kom ihåg att ändra numret om du sparat Svenska Spårvägssällskapet bland dina mottagare.

Mer information om medlemsavgifter kommer som ett följebrev til MfSS nr 6.