Tunnelbanan Stockholm
tunnelbana 1950-10-01 -- 
data | |
---|---|
typ: |
![]() |
stad: | Stockholm, Sverige |
bana: | Tunnelbanan |
bolag: |
AB Storstockholms Lokaltrafik ![]() |
öppnad: | 1950-10-01 |
stängd: | |
spårvidd: | 1435 mm |
hastighet: | |
framdrivning: | 650 V DC strömskena |
längd: | 110 km |
hållplatser: | 100 |
linjer: | 7 |






© Bruse LF Persson
Linjer
linje | sträcka | längd (km) | hållplatser | turtäthet (min) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
10 | Kungsträdgården-Hjulsta | 15,1 | 14 | 5-10/15 | ||
11 | Kungsträdgården-Akalla | 15,6 | 12 | 5-10/15 | ||
13 | Norsborg-Ropsten | 26,6 | 25 | 5-10/15 | ||
14 | Fruängen-Mörby centrum | 19,5 | 19 | 5-10/15 | ||
17 | Åkeshov/Odenplan-Skarpnäck | 19,6 | 24 | 5-10/15 | ||
18 | Vällingby/Alvik-Farstra strand | 18,4 | 23 | 5-10/15 | ||
19 | Hässelbystrand-Hagsätra | 28,6 | 35 | 5-10/15 |
Fordon
Bolag | Littera | Nr | Typ | Leverantör år | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
SL | C14 | 1274-1399 | 4xER | ASEA, Hägglund 1985-1989 |
![]() |
SL | C15 | 1260-1273 | 4xER | ASEA, Hägglund 1985 |
![]() |
SL | C20 | 2001-2270 | 8xGelER NfV | Adtranz 1997-2004 |
![]() |
SL | C20F | 2000 | 8xGelZR NfV | Bombardier 2003 |
![]() |
SL | C30 | ? | Bombardier 2017-2021 | |
![]() |
SL | C6 | 2651-2790 2651-2790, 2799-2818 | 4xER | ASEA, Hägglund 1970-1974 |
![]() |
SL | C9 | 2863-2882 | 4xER | ASEA, Hägglund 1976-1977 |

Vagnhallar
Namn | Stad | Öppnad | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
Hammarbydepån (Hy) | Stockholm | 1950 | ![]() ![]() |
![]() |
Högdalsdepån (Hö) | Stockholm | 1958 | ![]() |
![]() |
Mörbydepån | Stockholm | 1978-01-29 | ![]() |
![]() |
Norsborgsdepån | Stockholm | 2017 | ![]() |
![]() |
Nybodadepån (Na) | Stockholm | 1964 | ![]() |
![]() |
Rissnedepån (Ri) | Stockholm | 1975 | ![]() |
![]() |
Vällingbydepån (Vy) | Stockholm | 1952 | ![]() |

Länkar
















































Mer länkar: Spårvägssällskapet länkar

