SL C30
AB Storstockholms Lokaltrafik litt C30 nr 2301-2416
© Bruse LF Persson
data för typen C30 | |
---|---|
Fordon: | tunnelvagn |
Typ: | |
Bolag: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Tunnelbanan |
Littera: | C30 |
Vagnsnummer: | 2301-2416 |
Ursprungligt antal: | 116 |
Tillverkare: | Bombardier 2018- |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 70000 |
Bredd (mm): | 2915 |
Höjd (mm): | 3915 |
Vikt (kg): | 116000 |
Axelföljd: | 2'Bo'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+Bo'2' |
Axelavstånd (mm): | |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 825 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | MJB 260-2 |
Motorstyrka (kW): | 1800 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 750 VDC |
Max hastighet (km/h): | 90 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 140 sittande + 720 stående = 860 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Vagntypens historia:
Fyrdelad vagn bestående av delarna A1, B1, B2, A2.
2013 beställde trafikförvaltningen 96 vagnar av plattformen Movia från dåvarande Bombardier i syfte att uppgradera röda linjen. Ursprungligen byggda för förarlös drift men har anpassats för att köra på befintliga banor efter att förarlöst signalsystem på röda linjen avaktualiserades 2017.
2024 lades beställning på ytterligare 20 vagnar i takt med tunnelbanans utbyggnad.