LKAB M1
Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag nr M1
© Magnus Svensson
data för rälsfordon M1 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | Falun 1907 |
Färg: | mörkblå/ljusblå, gul text |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: | SSS |
Placering: | Malmköping |
Museum år: | 1965-01-16 |
Driftsklass: | IV (fordon som fordrar helrevision) |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen (mv) | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) |
Stad: | Kiruna |
Littera: | (mv) |
Vagnsnummer: | M1-M2 |
Ursprungligt antal: | 2 |
Tillverkare: | Falun 1907 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1000 |
Längd (mm): | 8600 |
Bredd (mm): | 2100 |
Höjd (mm): | 2940 |
Vikt (kg): | 9000 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 2000 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 800 |
Hjulringsbredd (mm): | 110 |
Motortyp: | FEA BM 4 |
Motorstyrka (kW): | 2x33 |
Kontrollertyp: | Magnet |
Koppeltyp: | trumpet |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | VH 1-000-1 |
Antal passagerare: | 24 sittande + 24 stående = 48 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Vagnen kräver renovering, bl a saknas motorerna
som finns i LKAB M3 i Kiruna. Spårvidden
är 1000 mm. Den ingår i bevarandeklass
2 i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.
Vagnen gick i trafik från 1907 till stadsspårvägen
nedlades 1958. Vagnen var åter i Kiruna
under perioden 1983 till 1998.
Donerad till SSS 1965-01-16 av Luossavaara Kiirunavaara AB.
Transporterad till Högdalen per järnväg och vagnbjörn juli 1965.
Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30. Placerad längs stationshusets södra gavel.
Målad utvändigt juni 1971, kostnad 2400: . Korgen ställd på SSS 1318 och flyttad in i Trumslagarhallen 1977-10-15.
Deponerad hos Spårvägsklubben i Kiruna 1983-04-08 t o m 1988-04-07. Därefter förlängning 1 år i taget om ej uppsägning sker senast 1 år före avtalstidens utgång. Avtalet sades upp 1993-06-17 varvid depositionen upphörde.
Transporterad till Flen 1983-05-13 för vidare transport till Kiruna per järnväg.
Motorerna överflyttade till LKAB M3. Återmonterade efter revision.
Transporterad per trailer till Malmköping 1998-07-03--05.
Uppställd i Vagnorama.
2021-03-27 lyftes vagnen till en verkstadstralla och kördes till Trumslagarhallen.
Vagntypens historia:
Motorvagnarna M1 och M2 samt släpvagnarna S1-S4 byggdes av Vagn- och Maskinfabriken i Falun medan Elektriska AB Magnet i Ludvika svarade för den elektriska utrustningen. Motorerna var för svaga (2x30 hk) och byttes redan 1908 mot nya på 2x45 hk från Förenade Elektriska AB.