LKAB M1

Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag nr M1

 M1
© Magnus Svensson

data för rälsfordon M1
Fordon:  motorvagn 
Typ:  (2xZR) 
Tillverkare:  Falun 1907 
Färg:  mörkblå/ljusblå, gul text 
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1965-01-16 
Driftsklass:  IV driftsklass IV (fordon som fordrar helrevision)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen (mv)
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) nytt fönster 
Stad:  Kiruna 
Littera:  (mv) 
Vagnsnummer:  M1-M2 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Falun 1907 
Bemanning: enmansbetjänad
Spårvidd (mm):  1000 
Längd (mm):  8600 
Bredd (mm):  2100 
Höjd (mm):  2940 
Vikt (kg):  9000 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  2000 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  800 
Hjulringsbredd (mm): 110
Motortyp: FEA BM 4
Motorstyrka (kW):  2x33 
Kontrollertyp: Magnet
Koppeltyp: trumpet
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: VH 1-000-1
Antal passagerare:  24 sittande + 24 stående = 48 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Vagnen kräver renovering, bl a saknas motorerna
som finns i LKAB M3 i Kiruna. Spårvidden
är 1000 mm. Den ingår i bevarandeklass
2 i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Vagnen gick i trafik från 1907 till stadsspårvägen
nedlades 1958. Vagnen var åter i Kiruna
under perioden 1983 till 1998.

Donerad till SSS 1965-01-16 av Luossavaara Kiirunavaara AB.
Transporterad till Högdalen per järnväg och vagnbjörn juli 1965.

Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30. Placerad längs stationshusets södra gavel.
Målad utvändigt juni 1971, kostnad 2400: . Korgen ställd på SSS 1318 och flyttad in i Trumslagarhallen 1977-10-15.
Deponerad hos Spårvägsklubben i Kiruna 1983-04-08 t o m 1988-04-07. Därefter förlängning 1 år i taget om ej uppsägning sker senast 1 år före avtalstidens utgång. Avtalet sades upp 1993-06-17 varvid depositionen upphörde.
Transporterad till Flen 1983-05-13 för vidare transport till Kiruna per järnväg.
Motorerna överflyttade till LKAB M3. Återmonterade efter revision.
Transporterad per trailer till Malmköping 1998-07-03--05.
Uppställd i Vagnorama.
2021-03-27 lyftes vagnen till en verkstadstralla och kördes till Trumslagarhallen.

Vagntypens historia:
Motorvagnarna M1 och M2 samt släpvagnarna S1-S4 byggdes av Vagn- och Maskinfabriken i Falun medan Elektriska AB Magnet i Ludvika svarade för den elektriska utrustningen. Motorerna var för svaga (2x30 hk) och byttes redan 1908 mot nya på 2x45 hk från Förenade Elektriska AB.