LKAB M1

Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag nr M1

 M1
© Magnus Svensson

data für schienenfahrzeuge M1
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  Falun 1907 
Farbe:  mörkblå/ljusblå, gul text 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1965-01-16 
Betreibklasse:  IV driftsklass IV (Fahrzeuge, die einer Generalüberholung benötigen)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe (mv)
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) nytt fönster 
Stadt:  Kiruna 
Baureihe:  (mv) 
Wagennummer:  M1-M2 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Falun 1907 
Personal: enmansbetjänad
Spurweite (mm):  1000 
Länge (mm):  8600 
Breite (mm):  2100 
Höhe (mm):  2940 
Gewicht (kg):  9000 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2000 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  800 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 110
Motorenklasse: FEA BM 4
Motorenstärke (kW):  2x33 
Steuerungklasse: Magnet
Kopplungklasse: trumpet
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  24 sitzplätze + 24 stehplätze = 48 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen kräver renovering, bl a saknas motorerna
som finns i LKAB M3 i Kiruna. Spårvidden
är 1000 mm. Den ingår i bevarandeklass
2 i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Vagnen gick i trafik från 1907 till stadsspårvägen
nedlades 1958. Vagnen var åter i Kiruna
under perioden 1983 till 1998.

Donerad till SSS 1965-01-16 av Luossavaara Kiirunavaara AB.
Transporterad till Högdalen per järnväg och vagnbjörn juli 1965.

Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30. Placerad längs stationshusets södra gavel.
Målad utvändigt juni 1971, kostnad 2400: . Korgen ställd på SSS 1318 och flyttad in i Trumslagarhallen 1977-10-15.
Deponerad hos Spårvägsklubben i Kiruna 1983-04-08 t o m 1988-04-07. Därefter förlängning 1 år i taget om ej uppsägning sker senast 1 år före avtalstidens utgång. Avtalet sades upp 1993-06-17 varvid depositionen upphörde.
Transporterad till Flen 1983-05-13 för vidare transport till Kiruna per järnväg.
Motorerna överflyttade till LKAB M3. Återmonterade efter revision.
Transporterad per trailer till Malmköping 1998-07-03--05.
Uppställd i Vagnorama.
2021-03-27 lyftes vagnen till en verkstadstralla och kördes till Trumslagarhallen.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Motorvagnarna M1 och M2 samt släpvagnarna S1-S4 byggdes av Vagn- och Maskinfabriken i Falun medan Elektriska AB Magnet i Ludvika svarade för den elektriska utrustningen. Motorerna var för svaga (2x30 hk) och byttes redan 1908 mot nya på 2x45 hk från Förenade Elektriska AB.