LKAB M1
Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag nr M1
© Magnus Svensson
data für schienenfahrzeuge M1 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | Falun 1907 |
Farbe: | mörkblå/ljusblå, gul text |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Malmköping ![]() |
Museumsjahr: | 1965-01-16 |
Betreibklasse: | IV ![]() |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe (mv) | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) ![]() |
Stadt: | Kiruna |
Baureihe: | (mv) |
Wagennummer: | M1-M2 |
Ursprungliche anzahl: | 2 |
Hersteller: | Falun 1907 |
Personal: | enmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1000 |
Länge (mm): | 8600 |
Breite (mm): | 2100 |
Höhe (mm): | 2940 |
Gewicht (kg): | 9000 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 2000 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 800 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 110 |
Motorenklasse: | FEA BM 4 |
Motorenstärke (kW): | 2x33 |
Steuerungklasse: | Magnet |
Kopplungklasse: | trumpet |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | VH 1-000-1 |
Anzahl fahrgäste: | 24 sitzplätze + 24 stehplätze = 48 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen kräver renovering. Spårvidden är 1000 mm.
Vagnen gick i trafik från 1907 till stadsspårvägen nedlades 1958.
Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS 1965-01-16 av Luossavaara Kiirunavaara AB. Transporterad till Högdalen per järnväg och vagnbjörn juli 1965.
Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30. Placerad längs stationshusets södra gavel.
Målad utvändigt juni 1971, kostnad 2400: . Korgen ställd på SSS 1318 och flyttad in i Trumslagarhallen 1977-10-15.
Transporterad till Flen 1983-05-13 för vidare transport till Kiruna per järnväg.
Deponerad hos Spårvägsklubben i Kiruna 1983-04-08 t o m 1988-04-07. Därefter förlängdes avtalet ett år i taget till det sades upp 1993-06-17 varvid depositionen upphörde.
Motorerna överflyttade till LKAB M3. Återmonterade efter revision.
Transporterad per trailer till Malmköping 1998-07-03--05. Uppställd i Vagnorama.
Vagnen lyftes till en verkstadstralla 2021-03-27 och kördes till Trumslagarhallen.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Motorvagnarna M1 och M2 samt släpvagnarna S1-S4 byggdes av Vagn- och Maskinfabriken i Falun medan Elektriska AB Magnet i Ludvika svarade för den elektriska utrustningen. Motorerna var för svaga (2x30 hk) och byttes redan 1908 mot nya på 2x45 hk från Förenade Elektriska AB.