LKAB M1
Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag no M1
© Magnus Svensson
data for rail vehicle M1 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | Falun 1907 |
Colour: | mörkblå/ljusblå, gul text |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: | SSS |
Housed: | Malmköping |
Museum year: | 1965-01-16 |
Operation category: | IV (requires a complete overhaul to become ready for operating use) |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class (mv) | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) |
Town: | Kiruna |
Class: | (mv) |
Car number: | M1-M2 |
Built number: | 2 |
Manufacturer: | Falun 1907 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1000 |
Length (mm): | 8600 |
Width (mm): | 2100 |
Height (mm): | 2940 |
Weight (kg): | 9000 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 2000 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 800 |
Wheel tread width (mm): | 110 |
Type of motor: | FEA BM 4 |
Motor power (kW): | 2x33 |
Type of controller: | Magnet |
Type of coupling: | trumpet |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | VH 1-000-1 |
Number of passengers: | 24 seating + 24 standing = 48 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen kräver renovering, bl a saknas motorerna
som finns i LKAB M3 i Kiruna. Spårvidden
är 1000 mm. Den ingår i bevarandeklass
2 i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.
Vagnen gick i trafik från 1907 till stadsspårvägen
nedlades 1958. Vagnen var åter i Kiruna
under perioden 1983 till 1998.
Donerad till SSS 1965-01-16 av Luossavaara Kiirunavaara AB.
Transporterad till Högdalen per järnväg och vagnbjörn juli 1965.
Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30. Placerad längs stationshusets södra gavel.
Målad utvändigt juni 1971, kostnad 2400: . Korgen ställd på SSS 1318 och flyttad in i Trumslagarhallen 1977-10-15.
Deponerad hos Spårvägsklubben i Kiruna 1983-04-08 t o m 1988-04-07. Därefter förlängning 1 år i taget om ej uppsägning sker senast 1 år före avtalstidens utgång. Avtalet sades upp 1993-06-17 varvid depositionen upphörde.
Transporterad till Flen 1983-05-13 för vidare transport till Kiruna per järnväg.
Motorerna överflyttade till LKAB M3. Återmonterade efter revision.
Transporterad per trailer till Malmköping 1998-07-03--05.
Uppställd i Vagnorama.
2021-03-27 lyftes vagnen till en verkstadstralla och kördes till Trumslagarhallen.
The history of the class (only in Swedish):
Motorvagnarna M1 och M2 samt släpvagnarna S1-S4 byggdes av Vagn- och Maskinfabriken i Falun medan Elektriska AB Magnet i Ludvika svarade för den elektriska utrustningen. Motorerna var för svaga (2x30 hk) och byttes redan 1908 mot nya på 2x45 hk från Förenade Elektriska AB.