LKAB M1

Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag no M1

 M1
© Magnus Svensson

data for rail vehicle M1
Vehicle:  motor car 
Class:  (2xZR) 
Manufacturer:  Falun 1907 
Colour:  mörkblå/ljusblå, gul text 
Last renevation:   
Rebuilt:   
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1965-01-16 
Operation category:  IV driftsklass IV (requires a complete overhaul to become ready for operating use)
Preservation category:  2 (other museum vehicles) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class (mv)
Vehicle:  motor car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) nytt fönster 
Town:  Kiruna 
Class:  (mv) 
Car number:  M1-M2 
Built number: 
Manufacturer:  Falun 1907 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1000 
Length (mm):  8600 
Width (mm):  2100 
Height (mm):  2940 
Weight (kg):  9000 
Axel arrangement:  Bo 
Wheelbase (mm):  2000 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  800 
Wheel tread width (mm): 110
Type of motor: FEA BM 4
Motor power (kW):  2x33 
Type of controller: Magnet
Type of coupling: trumpet
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: VH 1-000-1
Number of passengers:  24 seating + 24 standing = 48 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen kräver renovering. Spårvidden är 1000 mm.

Vagnen gick i trafik från 1907 till stadsspårvägen nedlades 1958.

The history of the rail vehicle at SSS (only in Swedish):
Donerad till SSS 1965-01-16 av Luossavaara Kiirunavaara AB. Transporterad till Högdalen per järnväg och vagnbjörn juli 1965.
Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30. Placerad längs stationshusets södra gavel.
Målad utvändigt juni 1971, kostnad 2400: . Korgen ställd på SSS 1318 och flyttad in i Trumslagarhallen 1977-10-15.

Transporterad till Flen 1983-05-13 för vidare transport till Kiruna per järnväg.
Deponerad hos Spårvägsklubben i Kiruna 1983-04-08 t o m 1988-04-07. Därefter förlängdes avtalet ett år i taget till det sades upp 1993-06-17 varvid depositionen upphörde.
Motorerna överflyttade till LKAB M3. Återmonterade efter revision.

Transporterad per trailer till Malmköping 1998-07-03--05. Uppställd i Vagnorama.
Vagnen lyftes till en verkstadstralla 2021-03-27 och kördes till Trumslagarhallen.

The history of the class (only in Swedish):
Motorvagnarna M1 och M2 samt släpvagnarna S1-S4 byggdes av Vagn- och Maskinfabriken i Falun medan Elektriska AB Magnet i Ludvika svarade för den elektriska utrustningen. Motorerna var för svaga (2x30 hk) och byttes redan 1908 mot nya på 2x45 hk från Förenade Elektriska AB.