SL A288
AB Storstockholms Lokaltrafik litt A288 nr 9236-9237
© Ingvar Andersson
data för typen A288 | |
---|---|
Fordon: | arbetslok |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Tunnelbanan |
Littera: | A288 |
Vagnsnummer: | 9236-9237 |
Ursprungligt antal: | 2 |
Tillverkare: | Arlöf 1907-1908 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 9440 |
Bredd (mm): | 2200 |
Höjd (mm): | 3700 |
Vikt (kg): | 19900 |
Axelföljd: | B |
Axelavstånd (mm): | 2600 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 870 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | ASEA LJ 32 |
Motorstyrka (kW): | 2x60 |
Kontrollertyp: | FB 105 |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 700 |
Max hastighet (km/h): | 40 |
Dörrordning: | VH 1-000-1 |
Antal passagerare: | |
Utrangerade: | 2015 |
Notering: | dieselektriskt arbetslok |
Vagntypens historia:
Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.
Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.
Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".
Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.
Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.
Vagn 9236 bevarad på Museispårvägen Malmköping.