SL A288

AB Storstockholms Lokaltrafik litt A288 nr 9236-9237

A288
© Ingvar Andersson

data för typen A288
Fordon:  arbetslok 
Typ:  tvåaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Stad:  Stockholm 
Bana:  Tunnelbanan 
Littera:  A288 
Vagnsnummer:  9236-9237 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Arlöf 1907-1908 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  9440 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  3700 
Vikt (kg):  19900 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):  2600 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  870 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp: ASEA LJ 32
Motorstyrka (kW):  2x60 
Kontrollertyp: FB 105
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:  700 
Max hastighet (km/h):  40 
Dörrordning: VH 1-000-1
Antal passagerare:   
Utrangerade:  2015 
Notering:  dieselektriskt arbetslok 

Bevarade vagnar:
SL A288 nr 9236
arbetsfordon
SL A288 nr 9236
         

Vagntypens historia:
Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.

Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.

Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".

Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.

Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.

Vagn 9236 bevarad på Museispårvägen Malmköping.