SL A288

AB Storstockholms Lokaltrafik class A288 no 9236-9237

A288
© Ingvar Andersson

data for the class A288
Vehicle:  work vehicles 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Town:  Stockholm 
Line:  Tunnelbanan 
Class:  A288 
Car number:  9236-9237 
Built number: 
Manufacturer:  Arlöf 1907-1908 
Class: dieselelektriskt arbetslok
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  9440 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  3700 
Weight (kg):  19900 
Axel arrangement: 
Wheelbase (mm):  2600 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  870 
Wheel tread width (mm):
Type of motor: ASEA LJ 32
Motor power (kW):  2x60 
Type of controller: FB 105
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:  700 
Max speed (km/h):  40 
Door arrangement: VH 1-000-1
Number of passengers:   
Out of service:  2015 
Note:  dieselektriskt arbetslok 

Preserved cars:
SL A288 nr 9236
arbetsfordon
SL A288 nr 9236
         

The history of the class (only in Swedish):
Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.

Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.

Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".

Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.

Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.