SL A288
AB Storstockholms Lokaltrafik class A288 no 9236-9237
© Ingvar Andersson
data for the class A288 | |
---|---|
Vehicle: | work locomotive |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Town: | Stockholm |
Line: | Tunnelbanan |
Class: | A288 |
Car number: | 9236-9237 |
Built number: | 2 |
Manufacturer: | Arlöf 1907-1908 |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 9440 |
Width (mm): | 2200 |
Height (mm): | 3700 |
Weight (kg): | 19900 |
Axel arrangement: | B |
Wheelbase (mm): | 2600 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 870 |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | ASEA LJ 32 |
Motor power (kW): | 2x60 |
Type of controller: | FB 105 |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | 700 |
Max speed (km/h): | 40 |
Door arrangement: | VH 1-000-1 |
Number of passengers: | |
Out of service: | 2015 |
Note: | dieselektriskt arbetslok |
The history of the class (only in Swedish):
Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.
Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.
Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".
Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.
Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.
Vagn 9236 bevarad på Museispårvägen Malmköping.