SS(2) B31C
AB Stockholms Spårvägar litt B31C nr 618
"cafévagnen"
© Magnus Dahlberg
data för typen B31C "cafévagnen" | |
---|---|
Fordon: | släpvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) ![]() |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Djurgårdslinjen |
Littera: | B31C "cafévagnen" |
Vagnsnummer: | 618 |
Ursprungligt antal: | 1 |
Tillverkare: | Hägglund 1949 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 13100 |
Bredd (mm): | 2500 |
Höjd (mm): | 3200 |
Vikt (kg): | 12000 |
Axelföljd: | 2'2' |
Axelavstånd (mm): | 1800+4200 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 6000 |
Hjuldiameter (mm): | 680 |
Hjulringsbredd (mm): | 90 |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | H 2-000-1 |
Antal passagerare: | 34 sittande |
Utrangerade: | |
Notering: | fd GS S27 434, ombyggd 1997 till Cafévagn av Vestfold Bil & Karosseri |
Vagntypens historia:
Vagnen var ursprungligen släpvagn till Göteborgsmustangerna, i Stockholm kallade A31 med nummer 328-333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, drog man helt enkelt dessa släpvagnar baklänges så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27. Läs mer om de övriga B31:orna.
Se även B31.