SS(2) B31C 618

AB Stockholms Spårvägar litt B31C nr 618
"cafévagnen"

B31C 618
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 618
Fordon:  släpvagn, boggie "cafévagnen" 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  Hägglund 1952 
Färg:  brunt/creme 
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: SS(2) nytt fönster 
Placering:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museum år:  1991 
Notering: fd GS litt S27 nr 434, fd SS(2) litt B31 nr 618
 
 
data för typen B31C "cafévagnen"
Fordon:  släpvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stad:  Stockholm 
Bana:  Djurgårdslinjen 
Littera:  B31C  "cafévagnen"
Vagnsnummer:  618 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Hägglund 1949 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13100 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):  3200 
Vikt (kg):  12000 
Axelföljd:  2'2' 
Axelavstånd (mm):  1800+4200 
Boggiecentrumavstånd (mm):  6000 
Hjuldiameter (mm):  680 
Hjulringsbredd (mm): 90
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: H 2-000-1
Antal passagerare:  34 sittande = 34 passagerare 
Utrangerade:   
Notering:  fd GS S27 434, ombyggd 1997 till Cafévagn av Vestfold Bil & Karosseri 

Rälsfordonets historia:
Vagn nr 618 är en släpvagn av typen B31C (C som i café!), som blivit ombyggd i Norge och fått en ändamålsenlig inredning för att passa som vår cafévagn. Då vagn 618 är en släpvagn, dras den vanligen av motorvagn A51 nr 210, som anpassats för ändamålet.

Vagnen är elegant målad i blått Som om inte färgerna kommer att väcka uppmärksamhet i Stockholmstrafiken, finns det en anordning på taket som skvallrar om vagnens funktion.

Inköpt av SSS Stockholmsavdelning från Göteborgs Spårvägar 1989 för 100 kr.
Transporterad per trailer till Brommahallen, Stockholm, februari 1989.
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02.
Transporterad per trailer till Brommahallen maj 1995.
Ombyggd till cafévagn av VBK, Horten Norge, levererad 1997-04-15.

Vagntypens historia:
SS(2) B31C Vagnen var ursprungligen släpvagn till Göteborgsmustangerna, i Stockholm kallade A31 med nummer 328-333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, drog man helt enkelt dessa släpvagnar baklänges så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27. Läs mer om de övriga B31:orna.

Se även B31.

vagnförteckning Mer om typen SS(2) B31C "cafévagnen"

Tidigare utförande:

Reklam för Trafiknostalgiska Förlaget 2012-2016. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad för Ica 2010-2011. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad för Ica 2003-2009. © Bruse LF Persson.


Under några år var Cafévagnen helreklammålad för Löfbergs Lila. © Bruse LF Persson.

 

English This page in English
Deutsch Diese Seite auf Deutsch