SS(2) A31

AB Stockholms Spårvägar litt A31 nr 328-333
"mustang"

A31
© Bruse LF Persson

data för typen A31 "mustang"
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stad:  Stockholm 
Bana:  Djurgårdslinjen 
Littera:  A31  "mustang"
Vagnsnummer:  328-333 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Hägglund 1947-1949 
Bemanning: fast konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13050 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):  3100 
Vikt (kg):  15370 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1800+4100 
Boggiecentrumavstånd (mm):  5900 
Hjuldiameter (mm):  680 
Hjulringsbredd (mm): 90
Motortyp: Hägglund MBL 15
Motorstyrka (kW):  4x50 
Kontrollertyp: Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals
Koppeltyp: albert
Kompressor: Atlas Copco NE3
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: H 1-010-2
Antal passagerare:  31 sittande + 74 stående = 105 passagerare 
Utrangerade:   
Notering:   

Bevarade vagnar:
SS(2) A31 nr 329
motorvagn
SS(2) A31 nr 329
SS(2) A31 nr 331
motorvagn
SS(2) A31 nr 331
SS(2) A31 nr 333
motorvagn
SS(2) A31 nr 333
     

Vagntypens historia:
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.

Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).