SS(2) A31 333
AB Stockholms Spårvägar litt A31 nr 333
"mustang"
© Bruse LF Persson
data för rälsfordon 333 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn, boggie "mustang" |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | Hägglund 1947 |
Färg: | skär/grå |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: |
SS(2) ![]() |
Placering: | Djurgårdslinjen ![]() |
Museum år: | 1991 |
Notering: | fd GS litt M23 nr 30, Sl litt A31 nr 333 |
Driftsklass: | I ![]() |
Bevarandeklass: | 3 (dubbletter och icke museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen A31 "mustang" | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) ![]() |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Djurgårdslinjen |
Littera: | A31 "mustang" |
Vagnsnummer: | 328-333 |
Ursprungligt antal: | 6 |
Tillverkare: | Hägglund 1947-1949 |
Bemanning: | fast konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 13050 |
Bredd (mm): | 2500 |
Höjd (mm): | 3100 |
Vikt (kg): | 15370 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800+4100 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 5900 |
Hjuldiameter (mm): | 680 |
Hjulringsbredd (mm): | 90 |
Motortyp: | Hägglund MBL 15 |
Motorstyrka (kW): | 4x50 |
Kontrollertyp: | Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | Atlas Copco NE3 |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | H 1-010-2 |
Antal passagerare: | 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till AGA Lidingö 1988 12 09.
Målad utvändigt maj 1991.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården maj 1991.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad 1993 01 13.
Reklammålad av SL Hammarbyverkstad 1993-01-25, för Dagens Industri. Åter-ställd till blå / grå mars 1997.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 1993 02 02.
Säkerhetsgrepp installerat hösten 1994.
Rangerkontroller installerad november 1998.
Reklammålad för Electrolux 1997-1999.
Transporterad till Göteborg vecka 51 1998 för boggie- och underredsrevision.
Vagntypens historia:
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).

Tidigare utförande:
Helreklammålad 2009 för Fortum. © Anton Clausén.
Helreklammålad 2007 för E-on. © Bussmicke.
Helreklammålad 2003 för Graninge. © Olle S Nevenius.
Helreklammålad 2001 för Hemel. © Bruse LF Persson.
Helreklammålad 1997 för Electrolux Home. © Bruse LF Persson.
Helreklammålad 1995 för Dagens Industri. © Olle S Nevenius.