SS(2) A31
AB Stockholms Spårvägar class A31 no 328-333
"mustang"
© Bruse LF Persson
data for the class A31 "mustang" | |
---|---|
Vehicle: | motor car, boggie |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) ![]() |
Town: | Stockholm |
Line: | Djurgårdslinjen |
Class: | A31 "mustang" |
Car number: | 328-333 |
Built number: | 6 |
Manufacturer: | Hägglund 1947-1949 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 13050 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | 3100 |
Weight (kg): | 15370 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800+4100 |
Boggie center base (mm): | 5900 |
Wheel diameter (mm): | 680 |
Wheel tread width (mm): | 90 |
Type of motor: | Hägglund MBL 15 |
Motor power (kW): | 4x50 |
Type of controller: | Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Atlas Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | H 1-010-2 |
Number of passengers: | 31 seating + 74 standing = 105 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the class (only in Swedish):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).