SS(2) A31

AB Stockholms Spårvägar class A31 no 328-333
"mustang"

A31
© Bruse LF Persson

data for the class A31 "mustang"
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Town:  Stockholm 
Line:  Djurgårdslinjen 
Class:  A31  "mustang"
Car number:  328-333 
Built number: 
Manufacturer:  Hägglund 1947-1949 
Staffing: fast konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  13050 
Width (mm):  2500 
Height (mm):  3100 
Weight (kg):  15370 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1800+4100 
Boggie center base (mm):  5900 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm): 90
Type of motor: Hägglund MBL 15
Motor power (kW):  4x50 
Type of controller: Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: H 1-010-2
Number of passengers:  31 seating + 74 standing = 105 passengers 
Out of service:   
Note:   

Preserved cars:
SS(2) A31 nr 328
motorvagn
SS(2) A31 nr 328
SS(2) A31 nr 329
motorvagn
SS(2) A31 nr 329
SS(2) A31 nr 330
motorvagn
SS(2) A31 nr 330
SS(2) A31 nr 331
motorvagn
SS(2) A31 nr 331
SS(2) A31 nr 333
motorvagn
SS(2) A31 nr 333
 

The history of the class (only in Swedish):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.

Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).