SS B19
AB Stockholms Spårvägar litt B19 nr 779-868
© Stockholms Spårvägsmuseum
data för typen B19 | |
---|---|
Fordon: | släpvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | B19 |
Vagnsnummer: | 779-868 |
Ursprungligt antal: | 90 |
Tillverkare: | ASEA, Falun, Råsunda 1925-1929 |
Bemanning: | rörlig konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 11300 |
Bredd (mm): | 2230 |
Höjd (mm): | 3360 |
Vikt (kg): | 8700 |
Axelföljd: | 2 |
Axelavstånd (mm): | 2700 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 850 |
Hjulringsbredd (mm): | 85 |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | VH 2-000-2 |
Antal passagerare: | 24 sittande + 39 stående = 63 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Vagntypens historia:
Leverantörer: nr 779-813 ASEA, nr 814-838 Falun, nr 839-868 Råsunda.
Nr 779-813 vikt 9,2 ton.
Pga viktskillnaden användes före 1930 beteckningen B19a för vagnar levererade från Råsunda.
Vagn 865 ombyggd 1942 efter olyckshändelse, fick tak som B20.
Bevarad vagn: nr 846 på Djurgårdslinjen.