SS B19 846

AB Stockholms Spårvägar litt B19 nr 846

B19 846
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 846
Fordon:  släpvagn 
Typ:  (2xZR) 
Tillverkare:  SS 1929-01-30 
Färg:  blå/vit 
Senaste revision:  1994-05-29 
Ombyggd:   
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museum år:  1963 
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen B19
Fordon:  släpvagn 
Typ:  tvåaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  B19 
Vagnsnummer:  779-868 
Ursprungligt antal:  90 
Tillverkare:  ASEA, Falun, Råsunda 1925-1929 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  11300 
Bredd (mm):  2230 
Höjd (mm):  3360 
Vikt (kg):  8700 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):  2700 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  850 
Hjulringsbredd (mm): 85
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: VH 2-000-2
Antal passagerare:  24 sittande + 39 stående = 63 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Vagnen inköpt av SSS 24 juli 1963 från AB Stockholms Spårvägar.

Vagnen är trafikvagn på Djurgårdslinjen. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Vagntypen byggdes av tre olika tillverkare således byggdes 779-813 av ASEA, 814-838 av Vagn- och maskinfabriken i Falun samt 839-868 av SS Råsunda.

Vagntypen byggdes för att passa till de ombyggda motorvagnarna litt A1 och A3. Den är snarlik SS litt B20. Skillnaden är att B19 har lanternintak medan B20 har slätt tak. B19 användes på alla Stockholms innerstadslinjer.

Inköpt av SSS 1963 07 24 från AB Stockholms Spårvägar för 200: .
Inför övertagandet av vagnen skiftade SS truck mellan vagn 846 och 844.
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transport Hammarby Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 11 och SS 915. Dragkraft SJ el och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstäder i Hammarby 1968 03 30 per vagnbjörn. Revision påbörjades dock aldrig på grund av penningbrist.
Transporterad till Malmköping 1970 12 01 per trailer.
Deponerad hos Stockholmsavdelningen, 1989 08 22 t o m 1999 08 21.
Transporterad till AGA (Lidingö), per trailer, 1989 05 29.
Storrevision påbörjad hösten 1989 och avslutad 1994 05 29 kl 10.00.
Invigd av Hasse Alfredsson 1994 05 29 kl 13.00.
Transporterad till Alkärrshallen (Djurgården) per trailer 1991 11-14.

Vagntypens historia:
SS B19 Leverantörer: nr 779-813 ASEA, nr 814-838 Falun, nr 839-868 Råsunda.
Nr 779-813 vikt 9,2 ton.
Pga viktskillnaden användes före 1930 beteckningen B19a för vagnar levererade från Råsunda.
Vagn 865 ombyggd 1942 efter olyckshändelse, fick tak som B20.
Bevarad vagn: nr 846 på Djurgårdslinjen.