SS B19
AB Stockholms Spårvägar litt B19 nr 779-868

© Stockholms Spårvägsmuseum
| data för typen B19 | |
|---|---|
| Fordon: | släpvagn |
| Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
| Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
| Stad: | Stockholm |
| Littera: | B19 |
| Vagnsnummer: | 779-868 |
| Ursprungligt antal: | 90 |
| Tillverkare: | ASEA, Falun, Råsunda 1925-1929 |
| Bemanning: | rörlig konduktör |
| Spårvidd (mm): | 1435 |
| Längd (mm): | 11300 |
| Bredd (mm): | 2230 |
| Höjd (mm): | 3360 |
| Vikt (kg): | 8700 |
| Axelföljd: | 2 |
| Axelavstånd (mm): | 2700 |
| Boggiecentrumavstånd (mm): | |
| Hjuldiameter (mm): | 850 |
| Hjulringsbredd (mm): | 85 |
| Motortyp: | |
| Motorstyrka (kW): | |
| Kontrollertyp: | |
| Koppeltyp: | albert |
| Kompressor: | |
| Driftspänning: | |
| Max hastighet (km/h): | |
| Dörrordning: | VH 2-000-2 |
| Antal passagerare: | 24 sittande + 39 stående = 63 passagerare |
| Utrangerade: | |
| Notering: | |
Vagntypens historia:
Leverantörer: nr 779-813 ASEA, nr 814-838 Falun, nr 839-868 Råsunda.
Nr 779-813 vikt 9,2 ton.
Pga viktskillnaden användes före 1930 beteckningen B19a för vagnar levererade från Råsunda.
Vagn 865 ombyggd 1942 efter olyckshändelse, fick tak som B20.
Bevarad vagn: nr 846 på Djurgårdslinjen.
