SS(2) A31 332
AB Stockholms Spårvägar litt A31 nr 332
"mustang"
© Leif Andersson
data för rälsfordon 332 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn, boggie "mustang" |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | Hägglund 1949 |
Färg: | blå/vit |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: | SS(2) |
Placering: | (skrotad) |
Museum år: | 1991 |
Notering: | fd GS litt M23 nr 25, SL litt A31 nr 332 |
Bevarandeklass: | 3 (dubbletter och icke museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
Status: | skrotad |
|
|
data för typen A31 "mustang" | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Djurgårdslinjen |
Littera: | A31 "mustang" |
Vagnsnummer: | 328-333 |
Ursprungligt antal: | 6 |
Tillverkare: | Hägglund 1947-1949 |
Bemanning: | fast konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 13050 |
Bredd (mm): | 2500 |
Höjd (mm): | 3100 |
Vikt (kg): | 15370 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800+4100 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 5900 |
Hjuldiameter (mm): | 680 |
Hjulringsbredd (mm): | 90 |
Motortyp: | Hägglund MBL 15 |
Motorstyrka (kW): | 4x50 |
Kontrollertyp: | Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | Atlas Copco NE3 |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | H 1-010-2 |
Antal passagerare: | 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen hösten 1988.
Transporterad till Gårdahallen, Göteborg, 1999-10-15.
Vagnskorgen skrotad december 2001.
Vagntypens historia:
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).