SS(2) A31 332
AB Stockholms Spårvägar class A31 no 332
"mustang"
© Leif Andersson
data for rail vehicle 332 | |
---|---|
Vehicle: | motor car, boggie "mustang" |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Manufacturer: | Hägglund 1949 |
Colour: | blå/vit |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: |
SS(2) ![]() |
Housed: | (skrotad) |
Museum year: | 1991 |
Note: | fd GS litt M23 nr 25, SL litt A31 nr 332 |
Preservation category: | 3 |
Deposited with the: | |
Status: | scrapped 2001 |
|
|
data for the class A31 "mustang" | |
Vehicle: | motor car, boggie |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) ![]() |
Town: | Stockholm |
Line: | Djurgårdslinjen |
Class: | A31 "mustang" |
Car number: | 328-333 |
Built number: | 6 |
Manufacturer: | Hägglund 1947-1949 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 13050 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | 3100 |
Weight (kg): | 15370 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800+4100 |
Boggie center base (mm): | 5900 |
Wheel diameter (mm): | 680 |
Wheel tread width (mm): | 90 |
Type of motor: | Hägglund MBL 15 |
Motor power (kW): | 4x50 |
Type of controller: | Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Atlas Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | H 1-010-2 |
Number of passengers: | 31 seating + 74 standing = 105 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen hösten 1988.
Transporterad till Gårdahallen, Göteborg, 1999-10-15.
Vagnskorgen skrotad december 2001.
The history of the class (only in Swedish):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).