SS(2) A31 332

AB Stockholms Spårvägar class A31 no 332
"mustang"

A31 332
© Leif Andersson

data for rail vehicle 332
Vehicle:  motor car, boggie "mustang" 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  Hägglund 1949 
Colour:  blå/vit 
Last renevation:   
Rebuilt:   
Owner: SS(2) nytt fönster 
Housed:  (skrotad) 
Museum year:  1991 
Note: fd GS litt M23 nr 25, SL litt A31 nr 332
Preservation category:  3 (duplicates and non-museum vehicles) 
Deposited with the:  
Status: scrapped
 
 
data for the class A31 "mustang"
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Town:  Stockholm 
Line:  Djurgårdslinjen 
Class:  A31  "mustang"
Car number:  328-333 
Built number: 
Manufacturer:  Hägglund 1947-1949 
Staffing: fast konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  13050 
Width (mm):  2500 
Height (mm):  3100 
Weight (kg):  15370 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1800+4100 
Boggie center base (mm):  5900 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm): 90
Type of motor: Hägglund MBL 15
Motor power (kW):  4x50 
Type of controller: Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: H 1-010-2
Number of passengers:  31 seating + 74 standing = 105 passengers 
Out of service:   
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen hösten 1988.
Transporterad till Gårdahallen, Göteborg, 1999-10-15.
Vagnskorgen skrotad december 2001.

The history of the class (only in Swedish):
SS(2) A31 "Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.

Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).