SS B19 846

AB Stockholms Spårvägar baureihe B19 nr 846

B19 846
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 846
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  SS 1929-01-30 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  1994-05-29 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museumsjahr:  1963 
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe B19
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  B19 
Wagennummer:  779-868 
Ursprungliche anzahl:  90 
Hersteller:  ASEA, Falun, Råsunda 1925-1929 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  11300 
Breite (mm):  2230 
Höhe (mm):  3360 
Gewicht (kg):  8700 
Achsanordnung: 
Achsstand (mm):  2700 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  850 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 85
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 2-000-2
Anzahl fahrgäste:  24 sitzplätze + 39 stehplätze = 63 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen inköpt av SSS 24 juli 1963 från AB Stockholms Spårvägar.

Vagnen är trafikvagn på Djurgårdslinjen. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Vagntypen byggdes av tre olika tillverkare således byggdes 779-813 av ASEA, 814-838 av Vagn- och maskinfabriken i Falun samt 839-868 av SS Råsunda.

Vagntypen byggdes för att passa till de ombyggda motorvagnarna litt A1 och A3. Den är snarlik SS litt B20. Skillnaden är att B19 har lanternintak medan B20 har slätt tak. B19 användes på alla Stockholms innerstadslinjer.

Inköpt av SSS 1963 07 24 från AB Stockholms Spårvägar för 200: .
Inför övertagandet av vagnen skiftade SS truck mellan vagn 846 och 844.
Uppställd på järnvägsspår i Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transport Hammarby Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 11 och SS 915. Dragkraft SJ el och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstäder i Hammarby 1968 03 30 per vagnbjörn. Revision påbörjades dock aldrig på grund av penningbrist.
Transporterad till Malmköping 1970 12 01 per trailer.
Deponerad hos Stockholmsavdelningen, 1989 08 22 t o m 1999 08 21.
Transporterad till AGA (Lidingö), per trailer, 1989 05 29.
Storrevision påbörjad hösten 1989 och avslutad 1994 05 29 kl 10.00.
Invigd av Hasse Alfredsson 1994 05 29 kl 13.00.
Transporterad till Alkärrshallen (Djurgården) per trailer 1991 11-14.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS B19 Leverantörer: nr 779-813 ASEA, nr 814-838 Falun, nr 839-868 Råsunda.
Nr 779-813 vikt 9,2 ton.
Pga viktskillnaden användes före 1930 beteckningen B19a för vagnar levererade från Råsunda.
Vagn 865 ombyggd 1942 efter olyckshändelse, fick tak som B20.
Bevarad vagn: nr 846 på Djurgårdslinjen.