SS A27 500
AB Stockholms Spårvägar litt A27 nr 500
"mustang"
© PG Andersson
data för rälsfordon 500 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn, boggie "mustang" |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | Hägglund 1952 |
Färg: | blå/vit |
Senaste revision: | 1965-05-05 |
Ombyggd: | |
Ägare: | SSS |
Placering: | Malmköping |
Museum år: | 1967 |
Driftsklass: | II (fordon klara för trafik men i behov av smärre arbeten) |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen A27 "mustang" | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | A27 "mustang" |
Vagnsnummer: | 490-500 |
Ursprungligt antal: | 11 |
Tillverkare: | Hägglund 1951-1952 |
Bemanning: | fast konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 15300 |
Bredd (mm): | 2340 |
Höjd (mm): | 3700 |
Vikt (kg): | 16500 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 6300 |
Hjuldiameter (mm): | 660 |
Hjulringsbredd (mm): | 85 |
Motortyp: | Hägglund MBL 10 |
Motorstyrka (kW): | 4x54 |
Kontrollertyp: | Hägglund CBKM-2A, kamvals |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | V 1-002-3 |
Antal passagerare: | 33 sittande + 70 stående = 103 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Vagnen donerad till SSS 25 juli 1967 av Högertrafikkommissionen.
Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass 2 i Svenska Spårvägssällskapets samlingar
Denna vagn är en representant för de så berömda mustangerna som fanns i olika varianter i ett flertal städer. Stockholm hade 101 mustangmotorvagnar och vagn 500 är den sista i serien.
Stockholms mustanger bestod av tre typer A25 (400-469) levererade av GM och ASEA, A26 (470-489) levererade av Hägglund & Söner samt A27 (490-500).
Donerad till SSS 1967 07 25 av Högertrafikkommissionen som SL litt A 27 nr 500. Största tillåtna hastighet vid besiktning 1952 04 18 40 km/t.
Uppställd i Högdalen. Transporterad per järnväg till Malmköping 1967 09 16.
Fullständigt ommålad utvändigt oktober 1974, invändigt oktober 1973.
Förarhytt renoverad invändigt 1976 1977.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1985 07 16.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 2001-05-30.
Trafikerade Djurgårdslinjen.
Transporterad till Malmköping 2001-06-12.
Vagntypens historia:
"Mustang".
Bevarad vagn: nr 500 på Museispårvägen i Malmköping.