SS A27 500
AB Stockholms Spårvägar baureihe A27 nr 500
"mustang"
© PG Andersson
data für schienenfahrzeuge 500 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen, drehgestell "mustang" |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Hersteller: | Hägglund 1952 |
Farbe: | blå/vit |
Letzte revision: | 1965-05-05 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Malmköping ![]() |
Museumsjahr: | 1967 |
Betreibklasse: | II ![]() |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe A27 "mustang" | |
Fahrzeug: | Triebwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Firma: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | A27 "mustang" |
Wagennummer: | 490-500 |
Ursprungliche anzahl: | 11 |
Hersteller: | Hägglund 1951-1952 |
Personal: | fast konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 15300 |
Breite (mm): | 2340 |
Höhe (mm): | 3700 |
Gewicht (kg): | 16500 |
Achsanordnung: | Bo'Bo' |
Achsstand (mm): | 1800 |
Drehzapfenabstand (mm): | 6300 |
Raddurchmesser (mm): | 660 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 85 |
Motorenklasse: | Hägglund MBL 10 |
Motorenstärke (kW): | 4x54 |
Steuerungklasse: | Hägglund CBKM-2A, kamvals |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | V 1-002-3 |
Anzahl fahrgäste: | 33 sitzplätze + 70 stehplätze = 103 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen donerad till SSS 25 juli 1967 av Högertrafikkommissionen.
Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass 2 i Svenska Spårvägssällskapets samlingar
Denna vagn är en representant för de så berömda mustangerna som fanns i olika varianter i ett flertal städer. Stockholm hade 101 mustangmotorvagnar och vagn 500 är den sista i serien.
Stockholms mustanger bestod av tre typer A25 (400-469) levererade av GM och ASEA, A26 (470-489) levererade av Hägglund & Söner samt A27 (490-500).
Donerad till SSS 1967 07 25 av Högertrafikkommissionen som SL litt A 27 nr 500. Största tillåtna hastighet vid besiktning 1952 04 18 40 km/t.
Uppställd i Högdalen. Transporterad per järnväg till Malmköping 1967 09 16.
Fullständigt ommålad utvändigt oktober 1974, invändigt oktober 1973.
Förarhytt renoverad invändigt 1976 1977.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1985 07 16.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 2001-05-30.
Trafikerade Djurgårdslinjen.
Transporterad till Malmköping 2001-06-12.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
"Mustang".
Bevarad vagn: nr 500 på Museispårvägen i Malmköping.