SS A27 500
AB Stockholms Spårvägar class A27 no 500
"mustang"
© PG Andersson
data for rail vehicle 500 | |
---|---|
Vehicle: | motor car, boggie "mustang" |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Manufacturer: | Hägglund 1952 |
Colour: | blå/vit |
Last renevation: | 1965-05-05 |
Rebuilt: | |
Owner: |
SSS ![]() |
Housed: | Malmköping ![]() |
Museum year: | 1967 |
Operation category: | II ![]() |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class A27 "mustang" | |
Vehicle: | motor car, boggie |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Town: | Stockholm |
Class: | A27 "mustang" |
Car number: | 490-500 |
Built number: | 11 |
Manufacturer: | Hägglund 1951-1952 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 15300 |
Width (mm): | 2340 |
Height (mm): | 3700 |
Weight (kg): | 16500 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800 |
Boggie center base (mm): | 6300 |
Wheel diameter (mm): | 660 |
Wheel tread width (mm): | 85 |
Type of motor: | Hägglund MBL 10 |
Motor power (kW): | 4x54 |
Type of controller: | Hägglund CBKM-2A, kamvals |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Atlas-Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | V 1-002-3 |
Number of passengers: | 33 seating + 70 standing = 103 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen donerad till SSS 25 juli 1967 av Högertrafikkommissionen.
Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass 2 i Svenska Spårvägssällskapets samlingar
Denna vagn är en representant för de så berömda mustangerna som fanns i olika varianter i ett flertal städer. Stockholm hade 101 mustangmotorvagnar och vagn 500 är den sista i serien.
Stockholms mustanger bestod av tre typer A25 (400-469) levererade av GM och ASEA, A26 (470-489) levererade av Hägglund & Söner samt A27 (490-500).
Donerad till SSS 1967 07 25 av Högertrafikkommissionen som SL litt A 27 nr 500. Största tillåtna hastighet vid besiktning 1952 04 18 40 km/t.
Uppställd i Högdalen. Transporterad per järnväg till Malmköping 1967 09 16.
Fullständigt ommålad utvändigt oktober 1974, invändigt oktober 1973.
Förarhytt renoverad invändigt 1976 1977.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1985 07 16.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 2001-05-30.
Trafikerade Djurgårdslinjen.
Transporterad till Malmköping 2001-06-12.
The history of the class (only in Swedish):
"Mustang".
Bevarad vagn: nr 500 på Museispårvägen i Malmköping.