GS M23 14

Göteborgs Spårvägar litt M23 nr 14
"mustang"

M23 14
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 14
Fordon:  motorvagn, boggie "mustang" 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  Hägglund 1947 
Färg:  blå/vit 
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1991 
Notering: fd GS litt M23 nr 14, SL litt A31 nr 328
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  3 (dubbletter och icke museala vagnar) 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen M23 "mustang"
Fordon:  motorvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stad:  Göteborg 
Littera:  M23  "mustang"
Vagnsnummer:  1-63 
Ursprungligt antal:  63 
Tillverkare:  Hägglund 1948-1952 
Bemanning: fast konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13080 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  16000 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1800 
Boggiecentrumavstånd (mm):  5900 
Hjuldiameter (mm):   
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):  200 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning:
Antal passagerare:  31 sittande + 74 stående = 105 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  Tidigare typbeteckning MBO4 

Rälsfordonets historia:
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen hösten 1988.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad via tunnelbanan januari 1991.
Lättrevision och målad utvändigt av SL Hammarbyverkstad 1991 04 23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården maj 1991.
Uppställd i Brommahallen.
Transporterad till Malmköping per 2001-11-07.
Återsattes i trafik vid firandet av Högertrafikomläggningen i Malmköping 2017-09-02 varvid den återfick sitt Göteborgsnummer 14 samt Göteborgs stadsvapen på sidorna.

Vagntypens historia:
GS M23 GS andra mustangtyp, vagnarna levererades i två serier:
Nr 1-35 åren 1948-49.
Nr 36-60 åren 1951-52.

Samtliga tillverkade av Hägglund & Söner

Nr 59 och 60 var pedalmanövrerade och utrustade för multipeldrift när de kom till Göteborg, detta för experiment inför typ M 25. Vagnarna ombyggdes senare till M23 standard d v s med rattkontroller.

M23 utökades 1956 med ytterligare tre vagnar köpta från Gävle, GSS nr 22, 23 och 24. Dessa ombyggdes till M23 respektive nr 61-63 av GS.

M23 ombyggdes till högertrafik i olika etapper och rullade i högertrafik under några få år. Våren 1970 hade GS erhållit så pass många typ M 29 att M23 + S27 upphörde i ordinarie trafik. Därefter sågs vagntypen enbart som extravagnar. De togs ur trafik 1975. De användes som övningsvagnar fram till mitten av 1980-talet, därefter började skrotningen av M23.

Följande M23 är sålda eller bevarade nr:
Djurgårdslinjen: 12, 14, 18, 19, 25, 30.
Ringlinien: 15, 61 och 63. Vagn 63 väntar på renovering.
Oslo: 49, 51, 53, 54, 56, 57, 58.
GS: 62 luftledningsinspektionsvagn.

Vagn 14 (SL/SS A31 nr 328) återfick inför firandet av Högertrafikomläggningen i Malmköping 2017-09-02 sitt Göteborgsnummer 14 samt Göteborgs stadsvapen på sidorna