GS M23 14

Göteborgs Spårvägar baureihe M23 nr 14

M23 14
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 14
Fahrzeug:  Triebwagen, mustang 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  Hägglund 1947 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1991 
Notierung: fd SL litt A31 nr 328
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe M23
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  M23 
Wagennummer:  1-35 
Ursprungliche anzahl:  35 
Hersteller:  Hägglund 1948-1952 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13080 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):  16000 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  5900 
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse: Hägglunds MBL15
Motorenstärke (kW):  200 
Steuerungklasse: Hägglunds CBKM2A
Kopplungklasse: albert
Kompressor: ASEA ML2/3 + Atlas Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  31 sitzplätze + 74 stehplätze = 105 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  Tidigare typbeteckning MBO4 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Inköpt av AB Storstockholms Lokaltrafik 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen hösten 1988.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad via tunnelbanan januari 1991.
Lättrevision och målad utvändigt av SL Hammarbyverkstad 1991 04 23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården maj 1991.
Inköpt av AB Stockholms Spårvägar i oktober 1994 från SL för 1 kr.
Uppställd i Brommahallen. Transporterad till Malmköping 2001-11-07.

Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Återsattes i trafik vid firandet av Högertrafikomläggningen i Malmköping 2017-09-02 varvid den återfick sitt Göteborgsnummer 14 samt Göteborgs stadsvapen på sidorna.

Vagnen överlämnades som en gåva från AB Stockholms Spårvägar till Svenska Spårvägssällskapet på SSS årsmöte 2019-04-07.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
GS M23 GS andra mustangtyp, vagnarna levererades i två serier:
Nr 1-35 åren 1948-49.
Nr 36-60 åren 1951-52.

Samtliga tillverkade av Hägglund & Söner

Nr 59 och 60 var pedalmanövrerade och utrustade för multipeldrift när de kom till Göteborg, detta för experiment inför typ M 25. Vagnarna ombyggdes senare till M23 standard d v s med rattkontroller.

M23 utökades 1956 med ytterligare tre vagnar köpta från Gävle, GSS nr 22, 23 och 24. Dessa ombyggdes till M23 respektive nr 61-63 av GS.

M23 ombyggdes till högertrafik i olika etapper och rullade i högertrafik under några få år. Våren 1970 hade GS erhållit så pass många typ M 29 att M23 + S27 upphörde i ordinarie trafik. Därefter sågs vagntypen enbart som extravagnar. De togs ur trafik 1975. De användes som övningsvagnar fram till mitten av 1980-talet, därefter började skrotningen av M23.

Följande M23 är sålda eller bevarade nr:
Djurgårdslinjen: 12, 14, 18, 19, 25, 30.
Ringlinien: 15 och 61.
Oslo: 49, 51, 53, 54, 56, 57, 58.
GS: 62 luftledningsinspektionsvagn.