EB 1011

AS Ekebergbanen nr 1011

 1011
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 1011
Fordon:  motorvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  Skabo, Kværner, EB, SWW 1952 
Färg:   
Senaste revision:  1972 
Ombyggd:   
Ägare: LTF nytt fönster 
Placering:  Alnabru 
Museum år:  1977 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen 1952
Fordon:  motorvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  AS Ekebergbanen (EB) 
Stad:  Oslo 
Bana:  Ekebergbanen 
Littera:  1952 
Vagnsnummer:  1010 (II) - 1012 (II) 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Skabo, Kværnen, EB, SWW 1952-1953 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  14900 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  23000 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1800 
Boggiecentrumavstånd (mm):  8400 
Hjuldiameter (mm):  720 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp: Siemens D752
Motorstyrka (kW):  4x77 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:  600/1200 V DC 
Max hastighet (km/h):  60 
Dörrordning:
Antal passagerare:  44 sittande + 45 stående = 89 passagerare 
Utrangerade:  1974 
Notering:  Ekebergbanen 

Rälsfordonets historia:
Trafikkvogn 1952-74, avstilt som reserve 1974-77. Museumsvogn 1977.

Vagntypens historia:
Vognene var Ekebergbanens siste helt nybygde vogner (seinere vogner var i prinsippet ”ombygde”) og opprinnelig innrettet for fast konduktør.
Var ved siden av vognene 1013-1016 banens kraftigste vogner og ble derfor hovedsaklig satt inn med tilhenger. Vognene henstod en stund etter utrangeringen som reserve, men til tross for vedtak om å sette dem i drift, valgte Oslo Sporveier isteden å kjøpte brukte M23/S27 tog fra Göteborg.