GS M20 186
Göteborgs Spårvägar litt M20 nr 186
© PG Andersson
data för rälsfordon 186 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | GS 1930 |
Färg: | blå/créme |
Senaste revision: | 1950-02-15 |
Ombyggd: | |
Ägare: |
SSS ![]() |
Placering: | Malmköping ![]() |
Museum år: | 1963 |
Notering: | även kallad M9 |
Driftsklass: | I ![]() |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen M9 | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Stad: | Göteborg |
Littera: | M9 |
Vagnsnummer: | 178-188 |
Ursprungligt antal: | 11 |
Tillverkare: | GS 1927-1930 |
Bemanning: | rörlig konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 11010 |
Bredd (mm): | 2150 |
Höjd (mm): | 3800 |
Vikt (kg): | 12800 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 2600 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | 80 |
Motortyp: | AEG US 521 |
Motorstyrka (kW): | 2x41 |
Kontrollertyp: | AEG FBv SP 80 koppling 1 |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 40 |
Dörrordning: | VH 1-000-1 |
Antal passagerare: | 19 sittande + 38 stående = 57 passagerare |
Utrangerade: | 1961 |
Notering: | även typ M20, tvärsittsmotorvagn |
Rälsfordonets historia:
Vagnen donerad till SSS 8 november 1963 av Göteborgs Spårvägar.
Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.
Från 1927 infördes tvärsäten i Göteborg, och en unik finess med dessa tvärsäten var att ryggstöden är vändbara så att ingen behöver åka baklänges! 186 ingick i en serie på 11vagnar som byggdes på egen verkstad 1927-1930 och sattes i trafik på linje 3.
Vagnen har littera M20 i GS system och M9 i Industrimuseets system.
Vagn 186 har renoverats i olika omgångar sedan 1979 och sätts i totalrenoverat skick i trafik 1999.
Donerad till SSS 1963 11 08 av Göteborgs Spårvägar.
Uppställd vagnhallen Majorna, Göteborg. Målad utvändigt av Göteborgsavdelningen 1964-1965.
Använd vid utfärd i Göteborg 1964-04-19.
Transporterad per järnväg till Malmköping 1967-10-21.
Fullständigt ommålad utvändigt vintern 1973-1974.
Truckrevision påbörjad 1979 samt korgrevision påbörjad oktober 1982 och avslutad december 1998.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1951-01-30 40 km/t.
Vagntypens historia:
De här 11 motorvagnarna tillverkades på GS egen verkstad. Vagnarna hade bredare vagnskorg och tvärbänkar.
Nr 178-182 tillverkade 1927-28.
Nr 183-188 tillverkade 1930.
Vagnarna var i trafik fram till 1961, sista åren som extravagnar.
Nr 187 ombyggdes på prov till enriktningsvagn 1949-50, vagnen rullade sedan på linje 7 fram till 1951. Sedan som extravagn till 1956 och skrotades 1957.
Nr 186 bevarad i Malmköping som museivagn.