GS M20 186

Göteborgs Spårvägar baureihe M20 nr 186

M20 186
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 186
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Hersteller:  GS 1930 
Farbe:  blå/créme 
Letzte revision:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Betreibklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
Bewahrenklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1963 
Notierung: även kallad M9
 
 
data für baureihe M9
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  M9 
Wagennummer:  178-188 
Ursprungliche anzahl:  11 
Hersteller:  GS 1927-1930 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  11010 
Breite (mm):  2150 
Höhe (mm):  3800 
Gewicht (kg):  12800 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2600 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm): 80
Motorenklasse: AEG US 521
Motorenstärke (kW):  2x41 
Steuerungklasse: AEG FBv SP 80 koppling 1
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  40 
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  19 sitzplätze + 38 stehplätze = 57 fahrgäste 
Verschrottet:  1961 
Notierung:  även typ M20, tvärsittsmotorvagn 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen donerad till SSS 8 november 1963 av Göteborgs Spårvägar.

Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Från 1927 infördes tvärsäten i Göteborg, och en unik finess med dessa tvärsäten var att ryggstöden är vändbara så att ingen behöver åka baklänges! 186 ingick i en serie på 11vagnar som byggdes på egen verkstad 1927-1930 och sattes i trafik på linje 3.

Vagnen har littera M20 i GS system och M9 i Industrimuseets system.

Vagn 186 har renoverats i olika omgångar sedan 1979 och sätts i totalrenoverat skick i trafik 1999.

Donerad till SSS 1963 11 08 av Göteborgs Spårvägar.
Uppställd vagnhallen Majorna, Göteborg. Målad utvändigt av Göteborgsavdelningen 1964-1965.
Använd vid utfärd i Göteborg 1964-04-19.
Transporterad per järnväg till Malmköping 1967-10-21.
Fullständigt ommålad utvändigt vintern 1973-1974.
Truckrevision påbörjad 1979 samt korgrevision påbörjad oktober 1982 och avslutad december 1998.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1951-01-30 40 km/t.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
De här 11 motorvagnarna tillverkades på GS egen verkstad. Vagnarna hade bredare vagnskorg och tvärbänkar.

Nr 178-182 tillverkade 1927-28.
Nr 183-188 tillverkade 1930.

Vagnarna var i trafik fram till 1961, sista åren som extravagnar.

Nr 187 ombyggdes på prov till enriktningsvagn 1949-50, vagnen rullade sedan på linje 7 fram till 1951. Sedan som extravagn till 1956 och skrotades 1957.

Nr 186 bevarad i Malmköping som museivagn.