GS S27 423

Göteborgs Spårvägar litt S27 nr 423
"mustang"

S27 423
© Willy Forsström

data för rälsfordon 423
Fordon:  släpvagn "mustang" 
Typ:   
Tillverkare:  Hägglunds 1950 
Färg:   
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: Göteborgs stad nytt fönster 
Placering:  Ringlinien nytt fönster 
Museum år:   
Deponerad hos:  
 
 
data för typen S27 "mustang"
Fordon:  släpvagn 
Typ:   
Bolag:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stad:  Göteborg 
Littera:  S27  "mustang"
Vagnsnummer:  401-470 
Ursprungligt antal:  70 
Tillverkare:  Hägglund 1948-1954 
Bemanning: fast konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13100 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  12000 
Axelföljd:  2'2' 
Axelavstånd (mm):  1800+4200 
Boggiecentrumavstånd (mm):  6000 
Hjuldiameter (mm):  680 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning:
Antal passagerare:  38 sittande + 67 stående = 105 passagerare 
Utrangerade:  1975 
Notering:  Tidigare typbeteckning SB25 

Vagntypens historia:
Mustangsläpvagnar, de enda av boggityp i Göteborg. Omfattade 70 vagnar nr 401-470.

S27 skaffades för att kopplas efter motorvagnar typ M22 och M23, de kom i tre omgångar:

1948 nr 401-410 påminde om de första M23:orna, samma boggityp och kantiga fönster.

1950 nr 411-435 rundade fönster hörn och ny boggityp.

1953-54 nr 436-470 linjeskylt i takkanten, destinations skylt utvändigt baktill och dörrbrunnen hade tre fotsteg.

1954-57 ombyggdes 401-435 till samma utförande som nr 436-470, d v s med linjeskylt, destinationsskylt och av fotsteg.

Vagnarna 401-410 ombyggdes inte till högertrafik, utan sändes efter 1967 till skrot. Övriga 60 S 27 ombyggdes till högertrafik. Efter 1970 rullade de enbart som extravagnar och togs ur trafik 1975.

11 st S27 såldes till Oslo.

3 st S27 såldes till Djurgårdslinjen.

Som museivagn i Göteborg finns nr 423, dessutom finns 422, 425 och 427 i förvar hos Ringlinien.