GS S27 423

Göteborgs Spårvägar class S27 no 423
"mustang"

S27 423
© Willy Forsström

data for rail vehicle 423
Vehicle:  trailer car "mustang" 
Class:   
Manufacturer:  Hägglunds 1950 
Colour:   
Last renevation:   
Owner: Göteborgs stad nytt fönster 
Housed:  Ringlinien nytt fönster 
Museum year:   
 
 
data for the class S27 "mustang"
Vehicle:  trailer car 
Class:   
Company:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Town:  Göteborg 
Class:  S27  "mustang"
Car number:  401-470 
Built number:  70 
Manufacturer:  Hägglund 1948-1954 
Staffing: fast konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  13100 
Width (mm):  2500 
Height (mm):   
Weight (kg):  12000 
Axel arrangement:  2'2' 
Wheelbase (mm):  1800+4200 
Boggie center base (mm):  6000 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm):
Type of motor:
Motor power (kW):   
Type of controller:
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement:
Number of passengers:  38 seating + 67 standing = 105 passengers 
Out of service:  1975 
Note:  Tidigare typbeteckning SB25 

The history of the class (only in Swedish):
Mustangsläpvagnar, de enda av boggityp i Göteborg. Omfattade 70 vagnar nr 401-470.

S27 skaffades för att kopplas efter motorvagnar typ M22 och M23, de kom i tre omgångar:

1948 nr 401-410 påminde om de första M23:orna, samma boggityp och kantiga fönster.

1950 nr 411-435 rundade fönster hörn och ny boggityp.

1953-54 nr 436-470 linjeskylt i takkanten, destinations skylt utvändigt baktill och dörrbrunnen hade tre fotsteg.

1954-57 ombyggdes 401-435 till samma utförande som nr 436-470, d v s med linjeskylt, destinationsskylt och av fotsteg.

Vagnarna 401-410 ombyggdes inte till högertrafik, utan sändes efter 1967 till skrot. Övriga 60 S 27 ombyggdes till högertrafik. Efter 1970 rullade de enbart som extravagnar och togs ur trafik 1975.

11 st S27 såldes till Oslo.

3 st S27 såldes till Djurgårdslinjen.

Som museivagn i Göteborg finns nr 423, dessutom finns 422, 425 och 427 i förvar hos Ringlinien.