GS S27 423

Göteborgs Spårvägar baureihe S27 nr 423
"mustang"

S27 423
© Willy Forsström

data für schienenfahrzeuge 423
Fahrzeug:  Beiwagen "mustang" 
Baureihe:   
Hersteller:  Hägglunds 1950 
Farbe:   
Letzte revision:   
Besitzer: Göteborgs stad nytt fönster 
Standort:  Ringlinien nytt fönster 
Museumsjahr:   
 
 
data für baureihe S27 "mustang"
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:   
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  S27  "mustang"
Wagennummer:  401-470 
Ursprungliche anzahl:  70 
Hersteller:  Hägglund 1948-1954 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13100 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):  12000 
Achsanordnung:  2'2' 
Achsstand (mm):  1800+4200 
Drehzapfenabstand (mm):  6000 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  38 sitzplätze + 67 stehplätze = 105 fahrgäste 
Verschrottet:  1975 
Notierung:  Tidigare typbeteckning SB25 

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Mustangsläpvagnar, de enda av boggityp i Göteborg. Omfattade 70 vagnar nr 401-470.

S27 skaffades för att kopplas efter motorvagnar typ M22 och M23, de kom i tre omgångar:

1948 nr 401-410 påminde om de första M23:orna, samma boggityp och kantiga fönster.

1950 nr 411-435 rundade fönster hörn och ny boggityp.

1953-54 nr 436-470 linjeskylt i takkanten, destinations skylt utvändigt baktill och dörrbrunnen hade tre fotsteg.

1954-57 ombyggdes 401-435 till samma utförande som nr 436-470, d v s med linjeskylt, destinationsskylt och av fotsteg.

Vagnarna 401-410 ombyggdes inte till högertrafik, utan sändes efter 1967 till skrot. Övriga 60 S 27 ombyggdes till högertrafik. Efter 1970 rullade de enbart som extravagnar och togs ur trafik 1975.

11 st S27 såldes till Oslo.

3 st S27 såldes till Djurgårdslinjen.

Som museivagn i Göteborg finns nr 423, dessutom finns 422, 425 och 427 i förvar hos Ringlinien.