GS S26 371

Göteborgs Spårvägar litt S26 nr 371
"limpa"

S26 371
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 371
Fordon:  släpvagn "limpa" 
Typ:  tvåaxlig enriktning (2xER) 
Tillverkare:  GS 1952 
Färg:   
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: Göteborgs stad nytt fönster 
Placering:  Ringlinien nytt fönster 
Museum år:   
Deponerad hos:  
 
 
data för typen S26 "limpa"
Fordon:  släpvagn 
Typ:  tvåaxlig enriktning (2xER) 
Bolag:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stad:  Göteborg 
Littera:  S26  "limpa"
Vagnsnummer:  311-380 
Ursprungligt antal:  70 
Tillverkare:  ASEA, GS, Hägglund 1931-1952 
Bemanning: fast konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  10730 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  3200 
Vikt (kg):  7000 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):  2600 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):   
Hjulringsbredd (mm): 77
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor: Atlas Diesel NE1
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: V 1-000-1
Antal passagerare:  21 sittande + 43 stående = 64 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  Tidigare typbeteckning S23R, S26, S10 

Rälsfordonets historia:
som arbetsvagn nr 108

Vagntypens historia:
Den kanske mest kända släpvagnstypen i Göteborg var den s k "limpan" av vilka det kom att finnas 70 st vagnar nr 311-380.

Nr 311-320 tillverkade 1931 av ASEA.
Nr 321-325 tillverkade 1933 av GS.
Nr 326-330 tillverkade 1937 av ASEA.
Nr 331-335 tillverkade 1937 av ASEA.
Nr 336-340 tillverkade 1939 av GS.
Nr 341-346 tillverkade 1939 av Hägglund & Söner.
Nr 347-370 tillverkade åren 1941-45 av GS.
Nr 371-380 tillverkade 1952 av GS.

Nr 311-325 träsoffor, resten skinnsoffor.
Nr 333 museivagn i Malmköping.
Nr 336 museivagn hos Ringlinien.
Nr 371 luftlednings inspektionsvagn, bevarad för framtida behov av Ringlinien.