GS S26
Göteborgs Spårvägar litt S26 nr 311-380
"limpa"
![]()
| data för typen S26 "limpa" | |
|---|---|
| Fordon: | släpvagn |
| Typ: | tvåaxlig enriktning (2xER) |
| Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Stad: | Göteborg |
| Littera: | S26 "limpa" |
| Vagnsnummer: | 311-380 |
| Ursprungligt antal: | 70 |
| Tillverkare: | ASEA, GS, Hägglund 1931-1952 |
| Bemanning: | fast konduktör |
| Spårvidd (mm): | 1435 |
| Längd (mm): | 10730 |
| Bredd (mm): | 2200 |
| Höjd (mm): | 3200 |
| Vikt (kg): | 7000 |
| Axelföljd: | 2 |
| Axelavstånd (mm): | 2600 |
| Boggiecentrumavstånd (mm): | |
| Hjuldiameter (mm): | |
| Hjulringsbredd (mm): | 77 |
| Motortyp: | |
| Motorstyrka (kW): | |
| Kontrollertyp: | |
| Koppeltyp: | albert |
| Kompressor: | Atlas Diesel NE1 |
| Driftspänning: | |
| Max hastighet (km/h): | |
| Dörrordning: | V 1-000-1 |
| Antal passagerare: | 21 sittande + 43 stående = 64 passagerare |
| Utrangerade: | |
| Notering: | Tidigare typbeteckning S23R, S26, S10 |
Vagntypens historia:
Den kanske mest kända släpvagnstypen i Göteborg var den s k "limpan" av vilka det kom att finnas 70 st vagnar nr 311-380.
Nr 311-320 tillverkade 1931 av ASEA.
Nr 321-325 tillverkade 1933 av GS.
Nr 326-330 tillverkade 1937 av ASEA.
Nr 331-335 tillverkade 1937 av ASEA.
Nr 336-340 tillverkade 1939 av GS.
Nr 341-346 tillverkade 1939 av Hägglund & Söner.
Nr 347-370 tillverkade åren 1941-45 av GS.
Nr 371-380 tillverkade 1952 av GS.
Nr 311-325 träsoffor, resten skinnsoffor.
Nr 333 museivagn i Malmköping.
Nr 336 museivagn hos Ringlinien.
Nr 371 luftlednings inspektionsvagn, bevarad för framtida behov av Ringlinien.
