GS S26 371
Göteborgs Spårvägar class S26 no 371
"limpa"
© Bruse LF Persson
data for rail vehicle 371 | |
---|---|
Vehicle: | trailer car "limpa" |
Class: | 2-axled single-ended (2xER) |
Manufacturer: | GS 1952 |
Colour: | |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: | Göteborgs stad |
Housed: | Ringlinien |
Museum year: | |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class S26 "limpa" | |
Vehicle: | trailer car |
Class: | 2-axled single-ended (2xER) |
Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
Town: | Göteborg |
Class: | S26 "limpa" |
Car number: | 311-380 |
Built number: | 70 |
Manufacturer: | ASEA, GS, Hägglund 1931-1952 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 10730 |
Width (mm): | 2200 |
Height (mm): | 3200 |
Weight (kg): | 7000 |
Axel arrangement: | 2 |
Wheelbase (mm): | 2600 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | |
Wheel tread width (mm): | 77 |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | |
Type of controller: | |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Atlas Diesel NE1 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | V 1-000-1 |
Number of passengers: | 21 seating + 43 standing = 64 passengers |
Out of service: | |
Note: | Tidigare typbeteckning S23R, S26, S10 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
som arbetsvagn nr 108
The history of the class (only in Swedish):
Den kanske mest kända släpvagnstypen i Göteborg var den s k "limpan" av vilka det kom att finnas 70 st vagnar nr 311-380.
Nr 311-320 tillverkade 1931 av ASEA.
Nr 321-325 tillverkade 1933 av GS.
Nr 326-330 tillverkade 1937 av ASEA.
Nr 331-335 tillverkade 1937 av ASEA.
Nr 336-340 tillverkade 1939 av GS.
Nr 341-346 tillverkade 1939 av Hägglund & Söner.
Nr 347-370 tillverkade åren 1941-45 av GS.
Nr 371-380 tillverkade 1952 av GS.
Nr 311-325 träsoffor, resten skinnsoffor.
Nr 333 museivagn i Malmköping.
Nr 336 museivagn hos Ringlinien.
Nr 371 luftlednings inspektionsvagn, bevarad för framtida behov av Ringlinien.