GS M7 208

Göteborgs Spårvägar litt M7 nr 208
"Långedragsvagn"

M7 208
© PG Andersson

data för rälsfordon 208
Fordon:  motorvagn "Långedragsvagn" 
Typ:   
Tillverkare:  ASEA 1928 
Färg:   
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: Göteborgs stad nytt fönster 
Placering:  Ringlinien nytt fönster 
Museum år:  1991 
 
 
data för typen M7 "Långedragsvagn"
Fordon:  motorvagn 
Typ:   
Bolag:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stad:  Göteborg 
Bana:  Långedragslinjen 
Littera:  M7  "Långedragsvagn"
Vagnsnummer:  204-209 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  ASEA 1922-1928 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13900 
Bredd (mm):  2600 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  24300 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1600 
Boggiecentrumavstånd (mm):  5200 
Hjuldiameter (mm):   
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):  140 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning:
Antal passagerare:  48 sittande + 38 stående = 86 passagerare 
Utrangerade:  1967 
Notering:  Tidigare typbeteckning MB01, M21 

Vagntypens historia:
GS M7 Nr 204-207 levererades från ASEA 1922.
Nr 208-209 levererades från ASEA 1928.

Boggimotorvagnar avsedda för Långedragslinjen. Jämfört med den övriga vagnparken var dehär vagnarna extremt stora och breda.

Nr 204-207 levererades med två byglar.

1949-52 ombyggda till enriktningsvagnar med fast konduktör baktill. Dörrarna på högersida togs bort.

1961 togs vagnarna ur trafik, för att åter insättas under 1963 sedan beslutet om högertrafik hade tagits. Den 2 september 1967 blev de gamla Långedragsvagnarnas sista dag i trafik.

Nr 208 bevarad som museivagn hos Ringlinien. Renoverad åren 1987-92 och återställd till 1928 års utseende.