GS M7 208

Göteborgs Spårvägar baureihe M7 nr 208
"Långedragsvagn"

M7 208
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 208
Fahrzeug:  Triebwagen "Långedragsvagn" 
Baureihe:   
Hersteller:  ASEA 1928 
Farbe:   
Letzte revision:  1991 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Göteborgs stad nytt fönster 
Standort:  Ringlinien nytt fönster 
Museumsjahr:  1991 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe M7 "Långedragsvagn"
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:   
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Bahn:  Långedragslinjen 
Baureihe:  M7  "Långedragsvagn"
Wagennummer:  204-209 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  ASEA 1922-1928 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13900 
Breite (mm):  2600 
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):  24300 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1600 
Drehzapfenabstand (mm):  5200 
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):  140 
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  48 sitzplätze + 38 stehplätze = 86 fahrgäste 
Verschrottet:  1967 
Notierung:  Tidigare typbeteckning MB01, M21 

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
GS M7 Nr 204-207 levererades från ASEA 1922.
Nr 208-209 levererades från ASEA 1928.

Boggimotorvagnar avsedda för Långedragslinjen. Jämfört med den övriga vagnparken var dehär vagnarna extremt stora och breda.

Nr 204-207 levererades med två byglar.

1949-52 ombyggda till enriktningsvagnar med fast konduktör baktill. Dörrarna på högersida togs bort.

1961 togs vagnarna ur trafik, för att åter insättas under 1963 sedan beslutet om högertrafik hade tagits. Den 2 september 1967 blev de gamla Långedragsvagnarnas sista dag i trafik.

Nr 208 bevarad som museivagn hos Ringlinien. Renoverad åren 1987-92 och återställd till 1928 års utseende.