GS M7 208
Göteborgs Spårvägar class M7 no 208
"Långedragsvagn"
© PG Andersson
data for rail vehicle 208 | |
---|---|
Vehicle: | motor car "Långedragsvagn" |
Class: | |
Manufacturer: | ASEA 1928 |
Colour: | |
Last renevation: | 1991 |
Rebuilt: | |
Owner: |
Göteborgs stad ![]() |
Housed: | Ringlinien ![]() |
Museum year: | 1991 |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class M7 "Långedragsvagn" | |
Vehicle: | motor car |
Class: | |
Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Town: | Göteborg |
Line: | Långedragslinjen |
Class: | M7 "Långedragsvagn" |
Car number: | 204-209 |
Built number: | 6 |
Manufacturer: | ASEA 1922-1928 |
Staffing: | rörlig konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 13900 |
Width (mm): | 2600 |
Height (mm): | |
Weight (kg): | 24300 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1600 |
Boggie center base (mm): | 5200 |
Wheel diameter (mm): | |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | 140 |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 48 seating + 38 standing = 86 passengers |
Out of service: | 1967 |
Note: | Tidigare typbeteckning MB01, M21 |
The history of the class (only in Swedish):
Nr 204-207 levererades från ASEA 1922.
Nr 208-209 levererades från ASEA 1928.
Boggimotorvagnar avsedda för Långedragslinjen. Jämfört med den övriga vagnparken var dehär vagnarna extremt stora och breda.
Nr 204-207 levererades med två byglar.
1949-52 ombyggda till enriktningsvagnar med fast konduktör baktill. Dörrarna på högersida togs bort.
1961 togs vagnarna ur trafik, för att åter insättas under 1963 sedan beslutet om högertrafik hade tagits. Den 2 september 1967 blev de gamla Långedragsvagnarnas sista dag i trafik.
Nr 208 bevarad som museivagn hos Ringlinien. Renoverad åren 1987-92 och återställd till 1928 års utseende.