GS M7 208
Göteborgs Spårvägar class M7 no 208
"Långedragsvagn"

© PG Andersson
| data for rail vehicle 208 | |
|---|---|
| Vehicle: | motor car "Långedragsvagn" |
| Class: | |
| Manufacturer: | ASEA 1928 |
| Colour: | |
| Last renevation: | 1991 |
| Rebuilt: | |
| Owner: |
Göteborgs stad |
| Housed: | Ringlinien |
| Museum year: | 1991 |
| Deposited with the: | |
| |
|
| data for the class M7 "Långedragsvagn" | |
| Vehicle: | motor car |
| Class: | |
| Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Town: | Göteborg |
| Line: | Långedragslinjen |
| Class: | M7 "Långedragsvagn" |
| Car number: | 204-209 |
| Built number: | 6 |
| Manufacturer: | ASEA 1922-1928 |
| Staffing: | rörlig konduktör |
| Gauage (mm): | 1435 |
| Length (mm): | 13900 |
| Width (mm): | 2600 |
| Height (mm): | |
| Weight (kg): | 24300 |
| Axel arrangement: | Bo'Bo' |
| Wheelbase (mm): | 1600 |
| Boggie center base (mm): | 5200 |
| Wheel diameter (mm): | |
| Wheel tread width (mm): | |
| Type of motor: | |
| Motor power (kW): | 140 |
| Type of controller: | |
| Type of coupling: | |
| Compressor: | |
| Operating current: | |
| Max speed (km/h): | |
| Door arrangement: | |
| Number of passengers: | 48 seating + 38 standing = 86 passengers |
| Out of service: | |
| Note: | Tidigare typbeteckning MB01, M21 |
The history of the class (only in Swedish):
Nr 204-207 levererades från ASEA 1922.
Nr 208-209 levererades från ASEA 1928.
Boggimotorvagnar avsedda för Långedragslinjen. Jämfört med den övriga vagnparken var dehär vagnarna extremt stora och breda.
Nr 204-207 levererades med två byglar.
1949-52 ombyggda till enriktningsvagnar med fast konduktör baktill. Dörrarna på högersida togs bort.
1961 togs vagnarna ur trafik, för att åter insättas under 1963 sedan beslutet om högertrafik hade tagits. Den 2 september 1967 blev de gamla Långedragsvagnarnas sista dag i trafik.
Nr 208 bevarad som museivagn hos Ringlinien. Renoverad åren 1987-92 och återställd till 1928 års utseende.
