GS M7
Göteborgs Spårvägar litt M7 nr 204-209
"Långedragsvagn"
© Lennart Améen
data för typen M7 "Långedragsvagn" | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Stad: | Göteborg |
Bana: | Långedragslinjen |
Littera: | M7 "Långedragsvagn" |
Vagnsnummer: | 204-209 |
Ursprungligt antal: | 6 |
Tillverkare: | ASEA 1922-1928 |
Bemanning: | rörlig konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 13900 |
Bredd (mm): | 2600 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 24300 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1600 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 5200 |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 140 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 48 sittande + 38 stående = 86 passagerare |
Utrangerade: | 1967 |
Notering: | Tidigare typbeteckning MB01, M21 |
Vagntypens historia:
Nr 204-207 levererades från ASEA 1922.
Nr 208-209 levererades från ASEA 1928.
Boggimotorvagnar avsedda för Långedragslinjen. Jämfört med den övriga vagnparken var dehär vagnarna extremt stora och breda.
Nr 204-207 levererades med två byglar.
1949-52 ombyggda till enriktningsvagnar med fast konduktör baktill. Dörrarna på högersida togs bort.
1961 togs vagnarna ur trafik, för att åter insättas under 1963 sedan beslutet om högertrafik hade tagits. Den 2 september 1967 blev de gamla Långedragsvagnarnas sista dag i trafik.
Nr 208 bevarad som museivagn hos Ringlinien. Renoverad åren 1987-92 och återställd till 1928 års utseende.