BSAB (mv)
Brändö Spårvägsaktiebolag litt (mv) nr 1-2
© Anders G Rehnström
data för typen (mv) | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
Bolag: | Brändö Spårvägsaktiebolag (BSAB) |
Stad: | Helsingfors |
Littera: | (mv) |
Vagnsnummer: | 1-2 |
Ursprungligt antal: | 2 |
Tillverkare: | ASEA, AEG 1917 |
Spårvidd (mm): | 1000 |
Längd (mm): | 11500 |
Bredd (mm): | 2150 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 17500 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1520 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 5000 |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 4x22,1 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 28 sittande + 14 stående = 42 passagerare |
Utrangerade: | ![]() |
Notering: |
Vagntypens historia:
Vagnarna byggdes färdiga redan år 1917, men på grund av första världskriget, revolutionen i Ryssland och inbördeskriget i Finland år 1918 levererades vagnarna först 1919.
HSO köpte banan, vagnarna och koncessionen år 1928, vagnarna blev:
HRO/HSO 1-2
1943: HRO/HSO 113-114
1945: HKL/HST 68-69.
Trafiken bedrevs redan från början av HRO/HSO - till en större del användes HRO/HSO-vagnar, detta gällde även de två av BS ägda vagnar.
HRO/HSO och HKL/HST trafikerade linjen till Brändö fram till nedläggningen år 1950.
M. G. Stenius Oy
Bolaget ägde linjerna från Helsingfors till Haga och Munksnäs åren 1914-1926, HRO/HSO köpte linjerna 1.1.1927. HRO/HSO bedrev trafiken och använde enbart sina egna vagnar på linjen. Stenius-bolaget hade nog en egen elektrisk lokomotiv (byggd av ASEA år 1915, två axlar) för sin egen lokala godstrafik.