BSAB (mv)
Brändö Spårvägsaktiebolag class (mv) no 1-2
© Anders G Rehnström
data for the class (mv) | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | 4-axled double-ended (4xZR) |
Company: | Brändö Spårvägsaktiebolag (BSAB) |
Town: | Helsingfors |
Class: | (mv) |
Car number: | 1-2 |
Built number: | 2 |
Manufacturer: | ASEA, AEG 1917 |
Gauage (mm): | 1000 |
Length (mm): | 11500 |
Width (mm): | 2150 |
Height (mm): | |
Weight (kg): | 17500 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1520 |
Boggie center base (mm): | 5000 |
Wheel diameter (mm): | |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | 4x22,1 |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 28 seating + 14 standing = 42 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: |
The history of the class (only in Swedish):
Vagnarna byggdes färdiga redan år 1917, men på grund av första världskriget, revolutionen i Ryssland och inbördeskriget i Finland år 1918 levererades vagnarna först 1919.
HSO köpte banan, vagnarna och koncessionen år 1928, vagnarna blev:
HRO/HSO 1-2
1943: HRO/HSO 113-114
1945: HKL/HST 68-69.
Trafiken bedrevs redan från början av HRO/HSO - till en större del användes HRO/HSO-vagnar, detta gällde även de två av BS ägda vagnar.
HRO/HSO och HKL/HST trafikerade linjen till Brändö fram till nedläggningen år 1950.
M. G. Stenius Oy
Bolaget ägde linjerna från Helsingfors till Haga och Munksnäs åren 1914-1926, HRO/HSO köpte linjerna 1.1.1927. HRO/HSO bedrev trafiken och använde enbart sina egna vagnar på linjen. Stenius-bolaget hade nog en egen elektrisk lokomotiv (byggd av ASEA år 1915, två axlar) för sin egen lokala godstrafik.