SL A290
AB Storstockholms Lokaltrafik litt A290 nr 9231-9233
"Gullplutten"
© Ingvar Andersson
data för typen A290 "Gullplutten" | |
---|---|
Fordon: | lokomotor |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Tunnelbanan |
Littera: | A290 "Gullplutten" |
Vagnsnummer: | 9231-9233 |
Ursprungligt antal: | 3 |
Tillverkare: | Olsson, Råsunda 1948 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 4320 |
Bredd (mm): | |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 9900 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 2000 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 850 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | Volvo B230F |
Motorstyrka (kW): | 2x45 |
Kontrollertyp: | FB 105 |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 20 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | |
Utrangerade: | |
Notering: | lokomotor "Gullplutten" |
Vagntypens historia:
Byggd 1948 som L7 nr 1231-1233 med smeknamn "knynäven" senare smeknamn "Gullplutten"
1949 typ A285 nr 9231-9233.
1961 ombyggda tll bensinelektrisk som A290.
2010 ägs och förflyttad till Museispårvägen Malmköping.