SS(2) B31

AB Stockholms Spårvägar litt B31 nr 615-617
"mustang"

B31
© Bruse LF Persson

data för typen B31 "mustang"
Fordon:  släpvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stad:  Stockholm 
Bana:  Djurgårdslinjen 
Littera:  B31  "mustang"
Vagnsnummer:  615-617 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Hägglund 1949 
Bemanning: fast konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13100 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):  3200 
Vikt (kg):  12000 
Axelföljd:  2'2' 
Axelavstånd (mm):  1800+4200 
Boggiecentrumavstånd (mm):  6000 
Hjuldiameter (mm):  680 
Hjulringsbredd (mm): 90
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: H 2-010-1
Antal passagerare:  38 sittande + 67 stående = 105 passagerare 
Utrangerade:   
Notering:  inköpta 1991, fd GS S27 nr 424, 430, 431, 434, ombyggda för högertrafik 1967 

Bevarade vagnar:
SS(2) B31 nr 615
släpvagn
SS(2) B31 nr 615
SS(2) B31 nr 616
släpvagn
SS(2) B31 nr 616
SS(2) B31 nr 617
släpvagn
SS(2) B31 nr 617
     

Vagntypens historia:
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen sedan 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar S27 nr 424 (615), 430 (616), 431 (617) samt nr 434 (618).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagn 618 är ombyggd till cafévagn, se B31C.

Detta är släpvagnarna till Göteborgsmustangerna typ A31 nummer 328, 329, 330, 331, 332 och 333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, vände man helt enkelt på dessa vagnar så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27.