SL C30
AB Storstockholms Lokaltrafik class C30 no 2301-2416
© Bruse LF Persson
data for the class C30 | |
---|---|
Vehicle: | underground car |
Class: | |
Company: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Town: | Stockholm |
Line: | Tunnelbanan |
Class: | C30 |
Car number: | 2301-2416 |
Built number: | 116 |
Manufacturer: | Bombardier 2018- |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 70000 |
Width (mm): | 2915 |
Height (mm): | 3915 |
Weight (kg): | 116000 |
Axel arrangement: | 2'Bo'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+Bo'2' |
Wheelbase (mm): | |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 825 |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | MJB 260-2 |
Motor power (kW): | 1800 |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | 750 VDC |
Max speed (km/h): | 90 |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 140 seating + 720 standing = 860 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the class (only in Swedish):
Fyrdelad vagn bestående av delarna A1, B1, B2, A2.
2013 beställde trafikförvaltningen 96 vagnar av plattformen Movia från dåvarande Bombardier i syfte att uppgradera röda linjen. Ursprungligen byggda för förarlös drift men har anpassats för att köra på befintliga banor efter att förarlöst signalsystem på röda linjen avaktualiserades 2017.
2024 lades beställning på ytterligare 20 vagnar i takt med tunnelbanans utbyggnad.