PS K90

Kungliga Poststyrelsen nr K90
"skvader"

 K90
© Jan Rickman

data för vägfordon K90 "skvader"
Fordon:  dieselbuss, "skvader" 
Tillverkare:  Scania-Vabis, Molinverken 1949 
Bemanning: enmansbetjänad
Längd (mm):  9700 
Bredd (mm):  2260 
Höjd (mm):  2800 
Vikt (kg):  6370 
Axelavstånd (mm):  5250 
Ringdimension: fram: 10.00 x 20, bak: 9.00 x 20 
Motortyp:  Scania Vabis D606 
Motorstyrka:  99 kW 
Kontrollertyp:   
Koppeltyp:  kula bak 
Växellåda:  Scania-Vabis G652-1 
Chassi:  Scania-Vabis 2B21 
Chassinummer:  91180 
Kaross:   
Registreringsnummer:  BTS 735 
Första reg.nummer:  Y 921 
Första reg.datum:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning:  V 0-101-0 
Antal passagerare:  sittande: 13, stående: 0 
Färg:  gul/blå 
Senaste revision:  januari 1991 
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  1 (fordon som skall bevaras för framtiden) 
Ägare:  SSS nytt fönster 
Placering:  Mälardalen 
Museum år:  1967 
Notering:  skvader 

Vägfordonets historia:
Donerad till SSS april 1967 av Kungliga Poststyrelsen.
Transporterad per järnväg till Malmköping april 1967.
Inflyttad i lokstallet juli 1967 och i lada i Fräkentorp 1968 02 24.
Transporterad till Malmköping 1987 06 07, uppställd i Vagnorama.
Transporterad per järnväg till Postens verkstad i Lycksele 1988 06 01 för revision.
Åter till Malmköping efter revision vecka 6 1991.
Motorbyte utfört vinter 00/01.
Dispens för kilometerräknare.

1950-02-01: Registrerades in för första gången, då som en vanlig buss. Detta i Eskilstuna med registreringsnumret D206.
1950-03-07: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD2661.
1953-04-20: Placerades i Örnsköldsvik och fick registreringsnumret Y921.
Vintern 1958/59: Byggdes om till "skvader" hos Postens verkstäder i Lycksele. Nytt inventarienumret blev K90
1959-04-24: Besiktades i det nya utförandet i Lycksele den 24 april 1959.
1959-06-24: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD149
1959-11-20: Placerades i Åsele och fick registreringsnumret AC289.
1967-04-13: Avyttrades inför högertrafikomläggningen, avregistrerades helt och skänktes utan registreringsskyltar till Svenska Spårvägssällskapet.
1981-09-30: Ägaren Svenska Spårvägssällskapet förregistrerar bussen med registreringsnummer BTS735.
1991-05-21: Bussen körklar och kan denna dag kontrollbesiktigas. Därefter har K90 rullat i Svenska Spårvägssällskapets regi i Mälardalen