PS K90
Kungliga Poststyrelsen nr K90
"skvader"
© Jan Rickman
data för vägfordon K90 "skvader" | |
---|---|
Fordon: | dieselbuss, "skvader" |
Tillverkare: | Scania-Vabis, Molinverken 1949 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Längd (mm): | 9700 |
Bredd (mm): | 2260 |
Höjd (mm): | 2800 |
Vikt (kg): | 6370 |
Axelavstånd (mm): | 5250 |
Ringdimension: | fram: 10.00 x 20, bak: 9.00 x 20 |
Motortyp: | Scania Vabis D606 |
Motorstyrka: | 99 kW |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | kula bak |
Växellåda: | Scania-Vabis G652-1 |
Chassi: | Scania-Vabis 2B21 |
Chassinummer: | 91180 |
Kaross: | |
Registreringsnummer: | BTS 735 |
Första reg.nummer: | Y 921 |
Första reg.datum: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | V 0-101-0 |
Antal passagerare: | sittande: 13, stående: 0 |
Färg: | gul/blå |
Senaste revision: | januari 1991 |
Driftsklass: | I ![]() |
Bevarandeklass: | 1 (fordon som skall bevaras för framtiden) |
Ägare: | SSS ![]() |
Placering: | Mälardalen |
Museum år: | 1967 |
Notering: | skvader |
Vägfordonets historia:
Donerad till SSS april 1967 av Kungliga Poststyrelsen.
Transporterad per järnväg till Malmköping april 1967.
Inflyttad i lokstallet juli 1967 och i lada i Fräkentorp 1968 02 24.
Transporterad till Malmköping 1987 06 07, uppställd i Vagnorama.
Transporterad per järnväg till Postens verkstad i Lycksele 1988 06 01 för revision.
Åter till Malmköping efter revision vecka 6 1991.
Motorbyte utfört vinter 00/01.
Dispens för kilometerräknare.
1950-02-01: Registrerades in för första gången, då som en vanlig buss. Detta i Eskilstuna med registreringsnumret D206.
1950-03-07: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD2661.
1953-04-20: Placerades i Örnsköldsvik och fick registreringsnumret Y921.
Vintern 1958/59: Byggdes om till "skvader" hos Postens verkstäder i Lycksele. Nytt inventarienumret blev K90
1959-04-24: Besiktades i det nya utförandet i Lycksele den 24 april 1959.
1959-06-24: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD149
1959-11-20: Placerades i Åsele och fick registreringsnumret AC289.
1967-04-13: Avyttrades inför högertrafikomläggningen, avregistrerades helt och skänktes utan registreringsskyltar till Svenska Spårvägssällskapet.
1981-09-30: Ägaren Svenska Spårvägssällskapet förregistrerar bussen med registreringsnummer BTS735.
1991-05-21: Bussen körklar och kan denna dag kontrollbesiktigas. Därefter har K90 rullat i Svenska Spårvägssällskapets regi i Mälardalen