PS K90
Kungliga Poststyrelsen no K90
"skvader"
© Jan Rickman
data for road vehicle K90 "skvader" | |
---|---|
Vehicle: | diesel bus, "skvader" |
Manufacturer: | Scania-Vabis, Molinverken 1949 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Length (mm): | 9700 |
Width (mm): | 2260 |
Height (mm): | 2800 |
Weight (kg): | 6370 |
Wheelbase (mm): | 5250 |
Tyre dimension: | front: 10.00 x 20, rear: 9.00 x 20 |
Type of motor: | Scania Vabis D606 |
Motor power: | 99 kW |
Type of controller: | |
Type of coupling: | kula bak |
Gearbox: | Scania-Vabis G652-1 |
Chassis: | Scania-Vabis 2B21 |
Chassis number: | 91180 |
Coach: | |
Registration number: | BTS 735 |
First reg.number: | Y 921 |
First reg.date: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | V 0-101-0 |
Number of passengers: | seating: 13, standing: 0 |
Colour: | gul/blå |
Last renevation: | januari 1991 |
Operation category: | I (ready for operating use) |
Preservation category: | 1 (representanter för den svenska busshistorien och skall bevaras för framtiden) |
Owner: | SSS |
Housed: | Mälardalen |
Museum year: | 1967 |
Note: | skvader |
The history of the road vehicle:
Donerad till SSS april 1967 av Kungliga Poststyrelsen.
Transporterad per järnväg till Malmköping april 1967.
Inflyttad i lokstallet juli 1967 och i lada i Fräkentorp 1968 02 24.
Transporterad till Malmköping 1987 06 07, uppställd i Vagnorama.
Transporterad per järnväg till Postens verkstad i Lycksele 1988 06 01 för revision.
Åter till Malmköping efter revision vecka 6 1991.
Motorbyte utfört vinter 00/01.
Dispens för kilometerräknare.
1950-02-01: Registrerades in för första gången, då som en vanlig buss. Detta i Eskilstuna med registreringsnumret D206.
1950-03-07: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD2661.
1953-04-20: Placerades i Örnsköldsvik och fick registreringsnumret Y921.
Vintern 1958/59: Byggdes om till "skvader" hos Postens verkstäder i Lycksele. Nytt inventarienumret blev K90
1959-04-24: Besiktades i det nya utförandet i Lycksele den 24 april 1959.
1959-06-24: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD149
1959-11-20: Placerades i Åsele och fick registreringsnumret AC289.
1967-04-13: Avyttrades inför högertrafikomläggningen, avregistrerades helt och skänktes utan registreringsskyltar till Svenska Spårvägssällskapet.
1981-09-30: Ägaren Svenska Spårvägssällskapet förregistrerar bussen med registreringsnummer BTS735.
1991-05-21: Bussen körklar och kan denna dag kontrollbesiktigas. Därefter har K90 rullat i Svenska Spårvägssällskapets regi i Mälardalen