PS K90

Kungliga Poststyrelsen nr K90
"skvader"

 K90
© Jan Rickman

data für straßenfahrzeuge K90 "skvader"
Fahrzeug:  Dieselbus, "skvader" 
Hersteller:  Scania-Vabis, Molinverken 1949 
Personal: enmansbetjänad
Länge (mm):  9700 
Breite (mm):  2260 
Höhe (mm):  2800 
Gewicht (kg):  6370 
Achsstand (mm):  5250 
Reifendimension: vorwärts: 10.00 x 20, hintere: 9.00 x 20 
Motorenklasse:  Scania Vabis D606 
Motorenstärke:  99 kW 
Getriebegehäuse:  Scania-Vabis G652-1 
Fahrgestell:  Scania-Vabis 2B21 
Fahrgestellnummer:  91180 
Karosse:   
Registrierungsnummer:  BTS 735 
Erste reg.nummer:  Y 921 
Erstes reg.datum:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:  V 0-101-0 
Anzahl fahrgäste:  sitzplätze: 13, stehplätze: 0 
Farbe:  gul/blå 
Letzte revision:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Betreibklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
Bewahrenklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Besitzer:  SSS nytt fönster 
Standort:  Mälardalen 
Museumsjahr:  1967 
Notierung:  skvader 

Die geschichte der straßenfahrzeuge:
Donerad till SSS april 1967 av Kungliga Poststyrelsen.
Transporterad per järnväg till Malmköping april 1967.
Inflyttad i lokstallet juli 1967 och i lada i Fräkentorp 1968 02 24.
Transporterad till Malmköping 1987 06 07, uppställd i Vagnorama.
Transporterad per järnväg till Postens verkstad i Lycksele 1988 06 01 för revision.
Åter till Malmköping efter revision vecka 6 1991.
Motorbyte utfört vinter 00/01.
Dispens för kilometerräknare.

1950-02-01: Registrerades in för första gången, då som en vanlig buss. Detta i Eskilstuna med registreringsnumret D206.
1950-03-07: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD2661.
1953-04-20: Placerades i Örnsköldsvik och fick registreringsnumret Y921.
Vintern 1958/59: Byggdes om till "skvader" hos Postens verkstäder i Lycksele. Nytt inventarienumret blev K90
1959-04-24: Besiktades i det nya utförandet i Lycksele den 24 april 1959.
1959-06-24: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD149
1959-11-20: Placerades i Åsele och fick registreringsnumret AC289.
1967-04-13: Avyttrades inför högertrafikomläggningen, avregistrerades helt och skänktes utan registreringsskyltar till Svenska Spårvägssällskapet.
1981-09-30: Ägaren Svenska Spårvägssällskapet förregistrerar bussen med registreringsnummer BTS735.
1991-05-21: Bussen körklar och kan denna dag kontrollbesiktigas. Därefter har K90 rullat i Svenska Spårvägssällskapets regi i Mälardalen