SS A29 170
AB Stockholms Spårvägar litt A29 nr 170
© Magnus Dahlberg
data för rälsfordon 170 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Tillverkare: | Hägglund 1954 |
Färg: | |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: | Stockholms Spårvägsmuseum |
Placering: | Djurgårdslinjen |
Museum år: | 1964 |
Driftsklass: | I (fordon som är klara för trafik) |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen A29 | |
Fordon: | motorvagn, boggie |
Typ: | |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | A29 |
Vagnsnummer: | 170-199 |
Ursprungligt antal: | 30 |
Tillverkare: | Hägglund, ASEA 1954-1955 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 15050 |
Bredd (mm): | 2400 |
Höjd (mm): | 3800 |
Vikt (kg): | 22900 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 2000+5400 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 7400 |
Hjuldiameter (mm): | 850 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 60 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 40 sittande + 50 stående = 90 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: |
Rälsfordonets historia:
Vagnen är en av trettio i den sista till SS levererade vagntypsserien. Vagnarna som var avsedda för de sydvästra förortslinjerna 13, 14, 16, och 17, levererades 1954 - 55 av Hägglund & Söner. Motorer och pådragsutrustning kom från vagnar av SS typ A11. När dessa linjer 1964 ersattes av tunnelbana, skrotades de flesta, men några blev ombyggda till verkvagnar för tunnelbanan och vagn nr 170 blev museivagn.
Vagntypens historia:
Viss elektrisk utrustning från SS typ A11.
Bevarad vagn: nr 170 på Stockholms Spårvägsmuseum.
Två vagnar ombyggda till arbetsfordon B259 9401-9402.